Nästa artikel
Henrik bor i Polar Glacier: Sparar 12000 i månaden!
Nyheter

Henrik bor i Polar Glacier: Sparar 12000 i månaden!

Publicerad 12 november 2023 (uppdaterad 2024-02-13 15:36)
Så har Henrik Smeid gjort för att få ner boendekostnaden sedan han flyttade till sin 14 meter långa Polar Glacier.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Husbil & Husvagn, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Husbil & Husvagn storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång till allt du med!

Att flytta till husbilen eller husvagnen är inte bara ett sätt att få ett friare och rörligare liv. Det är kanske främst ett sätt att spara pengar. Och det kan handla om femsiffriga belopp…

Henrik Smeid som bor i sin 14,5 meter långa Polar Glacier som blev viral härom veckan, har fått bättre ekonomi tack vare sitt mobila boende.

Här berättar han om varför han bosatte sig i husvagnen, hur mycket han sparar – och vad han gör med det som blir över!

Henrik får ofta stå gratis, och bara betala för elen, när han är på jobb med vagnen.

Uppställningsplatsen utanför Jönköping har fått ny uppfart och trädäck.

Henrik, som älskar stora fordon, flyttade till sin husbil för att få ner boendekostnaderna för tre år sedan. Han levde i en dyr nybyggd lägenhet i Jönköping, men tillbringade egentligen inte särskilt mycket tid där eftersom han arbetar som inhyrd sjuksköterska på olika orter varje vecka.

Egentligen var det inte ett jättestort steg att ta.

– Jag har haft båt och alltså tillbringat rätt mycket tid i en stor båt och bott off grid på sommaren, säger han.

Efter ett par år byttes husbilen mot det nuvarande boendet, en 14 meter lång Polar Glacier – den största husvagn som någonsin tillverkats i Sverige. Det här passar inte bara Henriks livsstil – han slipper ta in på tråkiga boenden när han reser runt i jobbet – utan är även en stor besparing jämfört med tidigare.

– Det innebär minskade boendekostnader med 10000–12000 i månaden. Så vi bor väldigt billigt.

Det innebär minskade boendekostnader med 10000–12000 i månaden. Så vi bor väldigt billigt.

Att det blir så stor minskning beror på flera faktorer. Främst på att bostadsrätten i Jönköping var så dyr, bara den kostade 15 000 kronor i månaden. Men också för att han gjorde en bra affär när han köpte husvagnen – exakt vad han gav förblir en hemlighet.

– Vi hade möjlighet att köpa husvagnen utan att låna pengar, säger han.

Han står också väldigt billigt – både på hemmaplan och när han är ute med vagnen. Elen är ofta det enda han betalar för.

– Jag har en fördel av att stå hos folk jag känner på mina resor och de tar oftast bara en symbolisk summa, alternativt att jag betalar för elen. På vår ”uppställningsplats” i Jönköping byggde jag själv en väg in för att få plats vilket i och för sig var lite kostsamt. Även där betalar jag en symbolisk hyra mot att jag sköter om den del av tomten som fastighetsägaren själv inte hinner med. 

Henrik och 8-årige sonen Calle vill använda pengarna till roligare saker än en lägenhet.

En Peterbilt 359-71 är den ena av Henriks lastbilar. Han äger också en Scania.

Han har fortfarande en övernattningslägenhet även om han mest bor i husvagnen. Men den lägenheten är betydligt billigare än den tidigare.

Henrik är noga med att påpeka att det inte blir mer pengar över nu än tidigare. Men besparingen innebär att han och sonen Calle kan lägga pengarna på roligare saker.

– Sparar man en peng på boendet så spenderar man det på annat. Vi tycker det är roligt med lastbilar och det är en dyr post. Jag har en båt också – så pengarna går åt ändå. Men till saker som ger oss mer än den dyra bostadsrätten, säger Henrik.

Vi tycker det är roligt med lastbilar och det är en dyr post.

Nu går också pengarna till att bygga ett så kallat tiny house, hans nästa mobila bostadsprojekt. Med andra ord, ett litet flyttbart hus på hjul. Bara det att Henrik Smeid som gillar när det är stort, inte bygger ett tiny house i den vanliga storleken, cirka 30 kvadratmeter.

– Det är stort, byggt på en lastbilstrailer. Det har den finessen att man kan skjuta upp andra våningen och få ett boende i två plan. Boytan blir någonstans mellan 85–90 kvadratmeter så det blir stort. Det har två slideouts och är 15 meter långt och 15 meter brett, plus den uppskjutbara övervåningen. Men det är några månader kvar att snickra innan det är klart, säger han.

Ser du någon ekonomiskt vinst även med ditt tiny house?

– Det är bara ett intresse från min sida, finns ingen ekonomisk vinning. Tvärtom är det en förlust rakt av. Men det är väldigt roligt. Möjligen blir det någon vinning i att det blir ett billigare boende, säger han.

Henrik Smeid

Ålder: 48
Yrke: Sjuksköterska
Familj: Sonen Calle åtta år och två vuxna döttrar.
Bor i: Jönköping i en Polar Glacier och lägenhet.
Fordon: Dodge Ram som får dra 3,5 ton, Polar Glacier 2008, en båt och två lastbilar.
Instagram: @greenmeanpete

DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Husbil & Husvagn, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Husbil & Husvagn storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång till allt du med!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.