Harald Striewski i tyska Fockbek är skeppsbyggnadsingenjören som på kvällstid hade som hobby att bygga husvagnar. I tre års tid färdigställdes en vagn i veckan efter arbetsdagens slut på varvet. Campingvagnarna var emellertid mycket efterfrågade och verksamheten fick lov att utökas, den 1 april 1967 grundades därför företaget Hobby Wohnwagenwerk. Harald ansåg sitt efternamn för svåruttalat och allting började ju som en ren hobby, därav namnet.
Endast fyra år senare, 1971, invigdes en ny monteringshall och fabriken hade då 132 anställda. Ytterligare ett år senare, 1972, blev den 5 000:e husvagnen färdig och 1975 hade man byggt 25 000 husvagnar. Det tog alltså inte så många år förrän Hobby blev marknadsledande i Tyskland och flera andra länder.
1998 köptes Xavier Fendts husvagnstillverkning och Fendt Caravan är i dag ett helägt dotterbolag till Hobby. Dagens Hobbyfabrik upptar en yta motsvarande 35 fotbollsplaner och man är sedan länge världsledande vad gäller antal sålda husvagnar.
Fabrikens 1 300 anställda bygger nästan 20 000 vagnar om året och i dagarna firas Hobbys 500 000:e husvagn.
Harald Striewski blev förstås en viktig arbetsgivare i lilla Fockbek och han har aldrig haft planer på att flytta tillverkningen. Hobby stannar alltså men 2006 döptes gatan vid huvudkontoret om till Harald-Striewski-Strasse.
Till modellåret 2010 fanns sex modellserier där ett 60-tal modeller ingick. Modellserierna var De Luxe, Excellent, Prestige, Excelsior, La Vita Veneto och La Vita Bionda. Nordic Edition som vi tittat på tillhör serien Prestige som är Hobbys exklusivaste vagnserie. Den första vagnen som kom i Nordic-utförandet var 640 FMU (302 800 kr) som har fransk bädd bak och dubbla sittgrupper. Därefter följer 780 WFU (345 800 kr) med en tvärställd drottningsäng och stort toalettutrymme längst bak. Nummer tre är vår testade 780 WLU med separata långbäddar och samma pris som 780 WFU.
Utmärkande för Nordic Edition är som namnet antyder att de anpassats till den nordiska marknaden. Vattenburen värme samt elektrisk golvvärme och en i övrigt riklig utrustningslista med bland annat ugn och 175 liters Dometic kylskåp med separat frys. Men att dra 780 WLU Prestige Nordic Edition kräver en rejäl dragbil eftersom totalvikten är 2 200 kilo. När dragbilsfrågan lösts så lär den däremot vara stadig att dra. Boggichassit har varmförzinkad torsionsfjäderaxel med längsgående länkarmar och förstås friktionskoppling, Winterhoff WS 3000, som nyper åt runt bilens dragkrok. Väl på plats är stödbenen lätta att komma åt men att rangera utan hjälp är inget att ens fundera på.
Ytterdörren är delad och har både förvaringsfack, fönster och en extra myggnätsdörr som ingår på Nordic Edition. Till höger om dörren sitter panelerna för både Alde-pannan och Hobbys egen panel för belysning och vatten-/batterimätare. Lite förvånande att Hobby valt Aldes äldre manöverpanel i stället för senaste versionen med touchskärm. Här finns inte heller någon garderob eller annan förvaring för ytterplagg vilket är synd eftersom utrymme finns direkt till vänster innanför dörren. Här tar i stället en skåp- och bänksektion över som skulle kunna göras mindre till förmån för exempelvis en hallgarderob. Dock ger det ett luftigare intryck och vagnen uppfattas som väldigt spatiös i mittgången. U-soffan längst fram imponerar också med sin storlek och så även belysningen. Här finns förutom läslampor, taklampa och indirekt skåpbelysning även två armaturer i överskåpens båda hörn. Köksbänken i sin tur har en bänkskiva som ger lagom arbetsutrymme vid matlagning. Den trelågiga spisen har glaslock och under denna finns en ugn med elektrisk tändning och extra spotlights som lyser upp bakverket. Spisfläkt och stort köksfönster förbättrar luftkvaliteten i köket och till höger om köksfönstret sitter två kryddhyllor. En del detaljer i köket ger ett lite plastigt intryck men funktionen är ändå god. Även diskhon har en glaslucka och alla lådor är försedda med centrallåsning. Som vanligt i Hobby finns gott om belysningspunkter så man behöver sällan jobba i mörker.
All belysning styrs med touchkontroller som är spridda runtom i vagnen. Mittgången vid spisen är något av ett rekord med sina 137 centimeter så att folk passerar bakom är aldrig störande. Själva köksbänken är 61 centimeter djup och 137 centimeter lång. Längre bak i vagnen kommer så det stora kylskåpet på sammanlagt 175 liter och därefter en garderob med fem hyllplan.
Sovrummet går att stänga av med en skjutdörr och runt sängarna finns på sedvanligt vis både överskåp och hyllor för kvällsbok och mobiltelefon. En distansskiva i mjuk stoppning gör att varmluft kan passera uppåt och utan att hejdas av sängkläderna.
Längst bak i vagnen finns ännu ett rekordstort utrymme, nämligen badrummet som inte lämnar mycket att önska. Här finns förutom hyllplatser både fönster och taklucka. Duschkabinen är rymlig och helt inplastad med en färgglad tvålkopp som bryter av allt vitt.Ska det anmärkas på någon detalj i badrummet är det toalettdörren som klämmer fast sängkläderna vid stängning. Jo en sak till, badrumsspegeln är tudelad i halshöjd, åtminstone för oss över 180 centimeter. Den övre lilla delen är vinklad så man ser sig själv uppifrån medan den nedre delen inte är vinklad. Kombinationen full blåsa, trötta hjärnceller och dunkel natt kan resultera i ofrivillig blåstömning när man möter sin egen huvudlösa kropp.
Vi går motsols i vagnen ochutanför sovrumsdörren finns ännu en garderob med stång för kläder på galge.
Innan vi är tillbaka vid ytterdörren passeras så den långa tv-bänken. Åtminstone tv-bänk enligt första intrycket, men hur man än söker finns varken 230-voltsuttag eller antennuttag synligt. Det sitter i stället gömt inuti nyss nämnda garderob.
Efter samtal med Hobby framkommer att kunden själv får välja om de vill ha uttag framdraget och att verkstaden i så fall monterar utan tillägg. Med väggstativ kan tv:n för övrigt beskådas från både sovrum och sittgrupp.
Sammanfattningsvis kan sägas att Nordic Edition lever upp till förväntningarna. Den höll i alla fall behaglig värme vid -5° yttertemperatur men vi saknar en del av de viktiga luftspalterna runt överskåpen så att värmen kan cirkulera helt fritt.
Annars är WLU 780 i första hand en rymlig och välutrustad tvåmansvagn i lyxklass med vattenburen värme. Priset är i sammanhanget mycket konkurrenskraftigt, därför väntar vi med spänning på en riktig barnkammarvariant med tillägget Nordic Edition.
Text och foto: Jimmie Öbom
Artikeln publicerades i nummer 5 2010.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.