Nästa artikel
Hobby Fritid börjar varudeklarera begagnat
NYHETER

Hobby Fritid börjar varudeklarera begagnat

Publicerad 17 november 2018 (uppdaterad 17 november 2018)
Hobby Fritid i Tenhult vill göra begagnatköpet tryggare. Därför har de infört en varudeklaration så att varje kund vet status på den husbil eller husvagn de köper.
Att köpa en begagnad husbil eller husvagn kan vara förenat med en viss osäkerhet. Vad är egentligen statusen på fordonet och är det något fel som man inte har sett? I det läget är en varudeklaration som är kutym för vanliga personbilar till stor hjälp men den överenskommelse som finns mellan Konsumentverket och MRF gäller inte för husbilar. Visserligen står det personbilar i deras texter men det avser personbil klass 1 och inte personbil klass 2. Vissa handlare deklarerar sina fordon men det finns vare sig något krav eller någon rekomendation på att så ska vara fallet och Konsumentverket har inga riktlinjer för husbilar. Frågan har dessutom aktualiserats då den varudeklaration för personbilar klass 1 nyligen utvidgats till att även gälla bilar vars pris understiger 30 000 kronor.

Det finns, trots allt, en mängd olika komponenter som kan trassla och små fel som inte är lätta att upptäcka vid en snabb genomgång av ett ekipage. Därför inför nu Hobby Fritid i Tenhult en varudeklaration där fordonets status redovisas.

– Genom en varudeklaration tydliggör vi för våra kunder statusen på varje objekt. De vet vad de köper och kan göra ett säkert köp, även om det är be­gagnat. Detta är en trygghet inte bara för våra kunder, utan även för oss på Hobby Fritid i Tenhult, säger deras försäljningschef Niklas Dahlin.

Innan Hobby Fritid i Tenhult köper alternativt byter in en husbil eller en husvagn går serviceteknikerna noga igenom objektet. De kontrollerar samtliga funktioner, eventuella fuktskador, gasoltryck och komponenter och resultatet sammanställs i en varudeklaration.

– Därefter åtgärdar vi självklara brister, medan skönhetsfläckar och mindre defekter kvarstår och redovisas på den slutgiltiga varudeklarationen. Det gör att vi kan sätta ett så korrekt pris som möjligt och vara ärliga och transparenta mot våra kunder. Samtliga våra objekt är med detta genom­gångna och besiktigade. Genom en varudeklaration hoppas vi öka kundnöjdheten. Vi sätter ett stort värde på att ha goda, långsiktiga relationer och vara en pålitlig partner att vända sig till både före och efter ett köp.

– Vi är ganska ensamma i branschen om detta. Vi vill att alla våra kunder ska veta vad de köper och känna sig trygga i sin affär, förklarar Niklas Dahlin, försäljningschef.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.