Bild
Nästa artikel
Höga Kusten satsar på ”en nivå till” mot 2030

Höga Kusten satsar på ”en nivå till” mot 2030

NYHETER

Höga kusten har de senaste åren satsat stort på att utveckla destinationen och nu är det dags för ytterligare ett steg. Nu anställs Joel Libell som strateg för naturturism och hållbarhet på Höga Kusten Destinationsutveckling.

Hur den fortsatta resan kommer att se ut vet ingen exakt. Däremot har Höga Kusten under de senaste åren varit en av Sveriges snabbast växande destinationer och sedan 2010 har antalet gästnätter ökat med 59 procent. För att utvecklingen de kommande tio åren ska vara fortsatt gynnsam krävs samsyn och en gemensam inriktning.

– Det känns spännande och roligt att få bidra till att Höga Kusten växlar upp ytterligare ett steg. Väldigt mycket har hänt under åren, men allt är inte klart och jag är väldigt glad över att få vara med på den fortsatta resan, säger Joel. Höga Kusten är en stark naturdestination och vi har ett tungt ansvar att värna om platsen. Inte minst för att vi även i framtiden ska kunna erbjuda en natur att långsiktigt bo, besöka och verka i tillsammans.

Joel kommer senast från en tjänst som friluftsstrateg på Örnsköldsviks kommun. Innan det har han både hunnit med att arbeta på Fjällräven och varit verksam inom besöksnäringen. Det starka friluftsintresset har kompletterats med en biologiexamen och en guideutbildning vid Umeå Universitet. 

– Att ha erfarenhet av både entreprenörskap och det offentliga är en bra grund. Jag gillar utveckling och vi har många drivna entreprenörer i området. I min roll ser jag mig gärna som ett bollplank när nya idéer föds. Det finns många naturturismdestinationer som arbetar med samma frågor som vi kan dra lärdomar av. Alla idéer går kanske inte att genomföra, men ingen vill att en bra produkt dör vid skrivbordet på grund av något som kan ha en enkel lösning.


– Allt talar för att turister kommer att än mer söka och vilja betala för genuina upplever. Vår storslagna natur ska matchas upp av storslagna upplevelser när det kommer till smaker, kultur och aktiviteter. Vi är fortfarande inte riktigt vana att ta betalt för upplevelser. Jag tror att våra framtida besökare än mer förväntar sig aktiviteter och utbud inom en rad områden, de är också villiga att spendera för att uppleva detta, säger Joel. 
 

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.