Nästa artikel
HRF:s ordförande: ”Inför en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart”
Nyheter

HRF:s ordförande: ”Inför en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart”

Publicerad 7 december 2022 (uppdaterad 7 december 2022)
Intresseorganisationen, HRF, Husvagnsbranschens Riksförbund, hoppas få gehör för lägre skatt hos nya regeringen.

Nya husbilar har drabbats hårt av de senaste årens skärpta beskattning av dieselfordon. Nu hoppas Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, att den nya regeringen ska lätta på skattetrycket.

– Lika snabbt och enkelt som regeringen kunde skrota klimatbonusen för elbilar, borde den kunna införa en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som fordon och hur den brukas, säger Per Nilsson, HRF:s ordförande, i ett pressmeddelande.

Bonus-Malus, en kombination av bonus för miljövänliga bilar och straffskatt för nytillverkade fossildrivna fordon infördes 2018 och har sedan gradvis skärpts. Det har lett till att husbilar beskattas orimligt högt, tycker HRF och intresseorganisationerna SCR Svensk Camping, Caravan Club och Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF. Tillsammans driver de lobbykampanjen Husbilskampen sedan 2019.

Per Nilsson, ordförande i HRF.

Husbilskampen tar som exempel att skatten blir högre för en husbil som rullar cirka 350 mil om året än för en timmerbil som rullar 10 000 mil om året och drar 4–6 liter bränsle per mil.

– Årlig körsträcka och körcykel skiljer sig väsentligt från andra lätta transportbilar samtidigt som familjesemester i husbil är ett av de allra mest hållbara semesteralternativen. Till detta ska även husbilens betydelse för besöksnäringen inte minst utanför storstäderna läggas, men också hur viktig själva husbilsbranschen är med tillverkare, återförsäljare och servicegivare för svensk ekonom, säger Per Nilsson.

HRF:s ordförande trycker också på att husbilsmarknaden snedvrids av den nuvarande skatten.

– De som väljer att köpa en ny husbil, med bättre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda, ska inte bestraffas. Som det är nu gynnas de som väljer att importera en begagnad husbil med sämre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda samtidigt som staten går miste om stora momsintäkter. Så får det inte vara, säger Per Nilsson.

Det här är Malus

Malus är en klimatbeskattning som gäller för bensin- eller dieseldrivna fordon (personbilar klass ett och två, lätta bussar och lätta lastbilar) med fordonsår 2018 eller senare som inte har ett alternativt drivmedel, alltså alkohol eller gas, som inte är gasol/motorgas.

Så mycket får du betala i Malus

Grundbeloppet man betalar är 360 kr/år

Ju senare fordonet tas i trafik och blir skattepliktigt desto högre blir skatten. 

Koldioxidbeloppet för fordon som tagits i trafik första gången:

Mellan den 1 juli 2018 och den 31 mars 2021:

  • 82 kronor per gram om fordonet släpper ut över 95 och upp till och med 140 gram koldioxid per kilometer.
  • 107 kronor per gram om fordonet släpper ut över 140 gram per kilometer.

Mellan den 1 april 2021 och den 31 maj 2022:

  • 107 kronor per gram om fordonet släpper ut över 90 och upp till och med 130 gram koldioxid per kilometer.
  • 132 kronor per gram om fordonet släpper ut över 130 gram per kilometer.

Den 1 juni 2022 eller senare:

  • 107 kronor per gram om fordonet släpper ut över 75 och upp till och med 125 gram koldioxid per kilometer.
  • 132 kronor per gram om fordonet släpper ut över 125 gram per kilometer.

Tillägg för dieselfordon:
Miljötillägget på 250 kronor per år.
Bränsletillägget som beräknas genom att man tar det totala antalet gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer vid blandad körning och multiplicerar det med 13,52.

Källa: Transportstyrelsen
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.