Från vänster: Mattias Landgren, Infrastrukturdepartementet, Tomas Haglund, HRF, Lars Bergholm, HRF, Mikael Blomqvist, HRF, och Leif Jakobsson, Finansdepartementet.

Nästa artikel
Husbilskampen väntar på svar
NYHETER

Husbilskampen väntar på svar

Publicerad 29 oktober 2019 (uppdaterad 29 oktober 2019)

Från vänster: Mattias Landgren, Infrastrukturdepartementet, Tomas Haglund, HRF, Lars Bergholm, HRF, Mikael Blomqvist, HRF, och Leif Jakobsson, Finansdepartementet.

Hur går det med skatten på husbilar som kan bli så hög som 30 000 kronor eller mer de tre första åren? Opinionskampanjen Husbilskampen och många andra väntar fortfarande på svar från regeringen. Vi publicerar Husbilskampens senaste inlägg i sin helhet.

Frågan om den oskäliga och oproportionerliga beskattningen från 1 september av nya husbilar, personbil klass II, är ännu inte löst. Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, väntar alltjämt på återkoppling på det möte man haft med finans- respektive infrastrukturdepartementen.

HRF:s företrädare är djupt bekymrade över hur ett av de mest klimatsmarta semesteralternativen kan ”straffskattas” bort. I sin nuvarande form innebär nämligen en beskattning enligt beräkningsmetoden WLTP att de allra flesta,  enligt HRF cirka 95 procent, nyregistrerade husbilar får en årlig skatt på 30 000 kronor eller mer.
 – Marknaden för nya husbilar har minskat med 50 procent efter första september och våra medlemmar inom tillverkning och försäljning överväger neddragningar. Redan har 25 medarbetare hos landets största husbilsbyggare, Kabe i Tenhult, blivit varslade om uppsägning. Det konstaterar Tomas Haglund, ordförande för HRF, och tillägger att importen från andra länder
av husbilar med sämre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda ökar.

Efter Transportstyrelsens återtagna besked om husbilsbeskattningen, har den politiska aktiviteten ökat. I riksdagen har frågeställningar skickats till ansvarig minister, finansminister Magdalena Andersson (S) och i en interpellationsdebatt har infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ställts till svars. Dessutom har motioner lämnats in. Parallellt med detta har HRF haft ett möte med statssekreterarna Leif Jakobsson (S) och Mattias Landgren (S) från finans- respektive infrastrukturdepartementen.
 – Alla, från Transportstyrelsen till departementeten, är i grunden överens om att den nya skatten är orättvis. Att den slår fel när en liten 3,5-tons husbil som körs 688 mil i snitt per år får en skatt som är mångdubbelt högre jämfört med skatten för en 16-tons tung lastbil som rullar 10 000 mil eller mer per år, säger Tomas Haglund, och tillägger att HRF:s mål är att få beskattning som baseras på husbilens särart som ett fordon i första hand avsett för boende.

Opinionskampanjen Husbilskampen arbetar för rättvisare beskattning av husbilar och består av företrädare från HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund), SCR(Svensk Camping), Caravan Club och Husbilsklubben.

 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.