Bild
Nästa artikel
Erwin Hymer Museum är vida känt för sin futuristiska arkitektur. Nu ber Hymer politikerna att snabbt ta beslut för att framtidens husbilar ska kunna ta ett tekniksprång.
Erwin Hymer Museum är vida känt för sin futuristiska arkitektur. Nu ber Hymer politikerna att snabbt ta beslut för att framtidens husbilar ska kunna ta ett tekniksprång.

Hymer Group ser inget slut på husbilsboomen

NYHETER

Husbilar blir allt mer populära men för att tekniken med eldrift ska kunna utvecklas vidare behöver nya körkortsdirektivet med 4 250 kilos totalvikt snabbt komma på plats menar Martin Brandt, VD för Erwin Hymer Group.

När Hymers VD uttalar sig om villkoren för att husbilar ska kunna nå politikernas utsläppskrav för fordon väcker det stort intresse i tysk press. Det är en tung aktör som ryter ifrån.

Vi ser inget slut på husbilsboomen

Husbilar har transportbilar som basfordon och Fiat Ducato och Mercedes Sprinter väljs ofta av bodelstillverkarna som chassieleverantörer. För Fiats del används ungefär halva produktionen av Ducato till husbilar vilket i och för sig är imponerande men husbilstillverkningen är ändå inte stor nog för att kunna diktera den tekniska utvecklingen för transportfordon. Kort sagt, de behov som transportsektorn har dominerar utvecklingen som husbilstillverkarna har att rätta sig efter och då finns det bara elfordon med kort räckvidd. Möjligen nog för varudistribution i städer men inte tillräckligt för en husbil. Ska det bli möjligt krävs höjd totalvikt för B-behörighet.

Hymer Group ser inget slut på husbilsboomen

Det är stora skillnader mellan de krav som transportsektorn har för stadsnära leveranser på korta distanser och husbilisternas krav både när det gäller lastförmåga och långdistanskörning. Inte heller politikerna verkar riktigt ha förstått målkonflikten. Resultatet är att de eldrivna basfordon som finns att välja på för bodelstillverkarna är begränsat om man inte vill hävda obefintligt. Ökar man batterikapaciteten för att öka räckvidden ökar vikten, ökar vikten försvinner lastvikten eller så hamnar totalvikten över 3,5 ton och då krävs högre körkortsbehörighet.

Oavsett vad som lastas på ett basfordon borde körkortsreglerna vara samma

Politikerna ändrade körkortsregelverket för transportbilar och tillåter nu, som princip, 4,25 tons totalvikt  på B-kortet men bara under förutsättning att basfordonet används för godstransport. Totalviktskravet på 3,5 ton är en stor bromsklots för eldrivna husbilar men nu ryter även Hymers VD Martin Brandt ifrån i samband med att ett nytt körkortsdirektiv snart ska vara på plats då vi kommer att få en rad nya körkortsregler. Tidigare har länder som Norge och Tyskland drivit på i samma riktning medan Sverige har varit lite sena på bollen.
 

Hymer Group ser inget slut på husbilsboomen

Erwin Hymer Group har föresatt sig att produktionen ska vara koldioxidneutral 2050 och till 2030 ska utsläppen bara vara 20 procent av de 2019. Detta trots att alla prognoser idag pekar på en fortsatt ökad tillverkning och många tillverkare ökar nu kapaciteten. Det har även börjat uppstå brist på basfordon vilket har lett till att de har ökat användningen av basfordon från andra tillverkare än Fiat och Mercedes. Även underleverantörer av övriga kompononter har svårt att hinna med i ökningstakten.

Vi vet inte ens hur mycket våra underleverantörer kan leverera
Jan Francke, COO, och Martin Brandt, CEO, på Erwin Hymer Group
Jan Francke, COO, och Martin Brandt, CEO, på Erwin Hymer Group

Situationen är så allvarlig att Hymers VD Martin Brandt vädjar till politikerna att snabbt komma fram till ett beslut om en ökad totalvikt även när det gäller B-behörigheten för husbilar så att det blir tekniskt möjligt att få eldrift när det gäller husbilar. Han tror att eldrift kommer att innebära ett lyft för husbilar även om dagens situation innebär att de har slagit i taket för sin tillverkningskapacitet. Paradoxen med brist på chassin och övriga komponenter innebär att de kan tvingas dra ner på tillverkningen vilket kan få till följd att det inte går att sysselsätta dagens anställda. I så fall kan de tvingas att korttidspermittera anställda och leveranssituationen kan bli än mer ansträngd i ett läge när orderböckerna är fyllda för hela 2022.

Korttidsarbete hotar de anställda

Det senaste året har Europamarknaden för fritidsfordon ökat med 20,8 procent. När det gäller mindre husbilar, i huvudsak plåtisar, är ökningen ännu högre och ligger runt 60 procent medan "vanliga" husbilar ökade runt tio procent.

Resultatet av alla parametrar är att Hymer nu ber politikerna ta beslut om höjningen av totalvikten för B-behörighet så att det blir möjligt att inleda eldrift av husbilar.

– Att höja viktgränsen från 3,5 till 4,25 ton skulle ge elektrifiering av husbilar ett enormt uppsving. Utsläppsfria fordon kan knappast realiseras inom de tillämpliga gränserna på grund av batteriets extra vikt.

Dessutom försöker de få politikerna att inse att det berhövs ytterligare satsningar på ställplatser exempelvis genom förenklade regler för etablering.
 

Taggar: Nyheter

När Hymers VD uttalar sig om villkoren för att husbilar ska kunna nå politikernas utsläppskrav för fordon väcker det stort intresse i tysk press. Det är en tung aktör som ryter ifrån.

Vi ser inget slut på husbilsboomen

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.