Bild
Nästa artikel

Inget blir sig likt i framtidens husbil

NYHETER

Visst kan det kittla lite att titta in i framtidens husbil? När Hymer nu i grafisk konceptform visar upp vad de tror komma skall är det inte mycket som är sig likt och nya möjligheter för mobil semester är minst sagt futuristisk. Kolla in vad de tänkt sig 2030!

Vid stora mässor som Caravan Salon lyfts alltid ögonbrynen lite extra. Vad i dessa koncept som står och glänser i mässhallen kommer i närtid och vilka idéer förblir på ritbordet? Koncept Galileo är inget som visats upp i fysisk form utan tar avspark i de självkörande bilarnas värld som redan nu satt ordentliga avtryck i nya produktionsbilar. I en aldrig sinande ström introduceras förarstödssystem som för bara några år sedan hade platsat i en science-fiction-film. Nu är vi där men hur blir det med denna framtidsstudie? En sak är säker, designen är vad vi nu skulle benämna som ultramodern och det gäller inte bara det yttre, tekniken är likaledes något som är på en helt ny nivå.

Man kan fråga sig om en studie som denna kommer att sudda ut gränserna mellan husvagnar och husbilar. Batteridrivna elbilar har ju inte gjort sig kända för väl tilltagna dragvikter, vissa klarar inte någon dragvikt alls, och svaret har i konceptform varit eldrivna husvagnar. Inte eldrivna på det sätt att de blir en husbil men med assistans på motsvarande sätt som elcyklar reduceras dragvikten till en nivå de klarar av. Hymer Galileo är en husbil men ändå på ett helt nytt sätt eftersom den är självkörande och inte längre behöver en förarplats, något som ändrar förutsättningarna för hur planlösningen kan ordnas. Det möjliggör en planlösning där hela bilens interiör kan användas på motsvarande sätt som i en husvagn men parat med teknik som redan finns idag, head-up-display, tredimensionell visning av information och individuell ljudmiljö. Nästa dags aktiviteter bokas som idag via smarta web-tjänster men husbilen tar dig dit utan vidare instruktioner. Galileo har alla dagens finurligheter men om tio år finns det sannolikt ännu fler finesser på plats.


Chassi och bodel kommer att vara robottillverkade moduler vilket gör kombinationsmöjligheterna oändliga. Välj en planlösning som passar ändamålet, ett chassi som lämpar sig för dina körförhållanden och ägarformer som ger helt nya möjligheter. Någon som minns SAAB:s leasingform där man kunde skifta bil från en cab till en kombi eller en vanlig sedan? Här blir detta möjligt på ett helt nytt sätt.

Att den här konceptbilen visas upp nu kanske kan tillskrivas att Thor Industries köpte Hymer och de problem med ett misstänkt bedrägeri som upptäcktes i samband med affären. Innan dess var Hymer North American division först ut i världen med att provköra en självkörande husbil, då användes en Mercedes Sprinter utrustad med lämpliga system. Kanske är det detta team som räddats till en säker tillvaro efter det att det amerikanska bolaget tvingats upphöra med verksamheten. Det vill till att visa framfötterna för världens största tillverkare av fritidsfordon.

– Förutom kompletterande kompetenser, har vi djup kompetens inom liknande områden på båda kontinenterna som vi vill förena, förklarade EHG: s VD Martin Brandt på Caravan Salon 2019 enligt New Atlas som är källan till denna artikel. Jag hänvisar här särskilt till anslutning, telematik och digitala tjänster. Som ett resultat tror vi att den totala upplevelsen av fritidsfordon kommer att bli ännu säkrare, enklare och mer bekväm för våra kunder.

Nog kan det komma att förändra mycket. I konceptet ingår att kunden själv designar planlösningen och att fordonet levereras från fabrik. Nej, kunden ska inte bege sig dit, den färdiga husbilen "släpps lös" i fabriken med kundens hemkoordinater inprogrammerade och stannar utanför kundens dörr. Om den tutar ska vi låta vara osagt men att det skulle stöpa om allt vi är vana vid idag är helt säkert.

En annan aspekt, som mycket väl kan antas stöpa om all individuell persontrafik, är att ägandet inte nödvändigtvis blir det primära. Alla bilar står för det mesta still och bilpooler kan komma att bli lösningen. Varför ska man ha en bil parkerad på gatan när man när som helst kan kalla på en självkörande bil som tar en till önskad plats? Samma resonemang appliceras på det här konceptet även om en husbil har ytterligare en dimension, det är ett rullande hem med önskemål om personlig inredning och personliga ägodelar som exempelvis kläder. Men många kan nog ändå tänka sig att kliva in i en hyrd husbil som tar en till önskade platser under en period för att därefter göra samma sak för någon annan kund. Med eldrift och smarta laddningslösningar, eller varför inte bränslecellsdrift som Mercedes har produktionsfärdig redan idag, skulle sådana lösningar inte nödvändigtvis väcka samma reaktioner som många sannolikt kommer med idag.

Visserligen är Galileo just bara en framtidsvision men visst väcker koncept som dessa fantasin till liv. Kolla in videon som Hymer visade på mässan men börja med att titta på bilderna. Visioner har blivit verklighet förut, ibland blir de en succé medan andra sakta faller i glömska. Vad som blir av denna återstår att se men ofta plockas ideerna upp i betydligt mer vardagliga fordon.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.