Nästa artikel
Inlägg om ställplatser
debatt

Inlägg om ställplatser

Publicerad 16 juli 2013 (uppdaterad 16 juli 2013)
Marianne Wallin är författare, skribent och föreläsare som är insatt i turismfrågor. Marianne har skrivit ett inlägg om ställplatser och regeringens mål om fördubblad turistnäring till år 2020.

Pressinlägg av Marianne Wallin:
-----------------------------
Varför ingen nationell strategi för att möta den ökande husbilsturismen?
 Enbart besvärliga eller en växande, köpstark målgrupp för den svenska besöksnäringen? Det måste till en infrastruktur liknande den som finns på kontinenten – ett nät av ställplatser (definieras i faktarutan). Ett nät som marknadsförs samlat och lättillgängligt för att nå både den svenska och internationella marknaden. 
“Husbilsturisterna i Sverige väcker känslor och skapar debatt”, säger Marianne Wallin, ställplatsförmedlare på en internationell marknad. 
Några enskilda kommuner, entusiaster, företagare och organisationer arbetar för att tillgodose målgruppens behov. Men på många håll är det tvärstopp. 
Det som diskuteras är behovet av ställplatser för parkering och övernattning. Om sådana över huvud taget behövs och vem som i så fall ska ha ansvaret för iordningställande och drift. Tillväxtverkets skrift ”Fakta om svensk turism” (juni 2013) har under rubriken ”Kunskapen om vad som skapar attraktionskraft måste öka” följande text: 
”... framför allt hos de offentliga aktörerna som denna kunskap måste stärkas. Detta eftersom de offentliga har en betydligt tyngre och mer avgörande inverkan på sektorns möjligheter att utvecklas ...”. “Ansvaret för ett nät av ställplatser ska därför ligga på nationell nivå”, säger Marianne Wallin. Regeringens, Tillväxtverkets och näringens vision, bland annat via VisitSweden, är att fördubbla turistnäringen till 2020. Utgångspunkten i ”Nationell strategi för svensk besöksnäring” (2010) är att utveckla ”destinationer och upplevelser” och allt ska vara bokningsbart via internet. Så bygger näringen upp sin verksamhet idag, 2013. “Husbilsresenärerna platsar inte i det här konceptet”, enligt Marianne Wallin. De beskrivs bäst som WHOPs* som ”reser vart vi vill, när vi vill och stannar så länge vi vill”.
 

Faktaruta

I Sverige finns idag ca 65 000 husbilar, i hela Europa mellan 1,3 – 1,5 miljoner. I Europa marknadsförs internationellt mer än 6 000 ställplatser. Av dessa finns färre än 100 i Sverige. Ställplats enligt Wikipedias definition (helt eller delvis baserat på material från tyskspråkiga Wikipedia, Reisemobil-Stellplatz): En husbilsplats är en uppställningsplats som är avsedd för primärt husbilar till en eller två övernattningar. Den kan vara i kommunal eller privat regi och vara försedd med mer eller mindre faciliteter, såsom tömningsmöjligheter, vatten och el-anslutning. På husbilsplatsen kan man som regel inte använda markis, grill eller iögonfallande campingutrustning.

// Marianne Wallin
--------------------------

*WHOPS (Whealthy Healthy Older People) – Ett uttryck inom turismen. Handlar om vitala och friska par med utflugna barn. De har oftast tid och pengar som spenderas på resor, nöjen, upplevelser och vardagslyx.

 

 

 

 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.