Bild
Nästa artikel
Inte ens hälften vet om det stundande halogenförbudet

Inte ens hälften vet om det stundande halogenförbudet

NYHETER

Nya husbilar och husvagnar har oftast LED-belysning men de som letar efter halogenlampor får leta förgäves efter den 1 september.

Sedan hösten 2009 har ljuskällor med låg energieffektivitet gradvis försvunnit från marknaden enligt EU:s direktiv. För återförsäljare och tillverkare kommer det att bli fler förändringar från 1 september i år då nästa steg i halogenutfasningen träder i kraft. Efter 1 september blir det förbjudet att importera och tillverka dessa produkter i Sverige och övriga Europa. Förbudet innefattar framförallt den populära klassiska halogenljuskällan som har ett utförande i glas, rundstrålande ljus, E27- eller E14-sockel och som kan användas utan en transformator. Vissa icke-rundstrålande halogenljuskällor med G4 och GY6.35 plug in- socklar är också påverkade.

Kunskap om halogenutfasningen kan ha med ålder, utbildning och inkomst att göra

Resultaten från den internationella konsumentundersökningen genomförd på uppdrag av LEDVANCE visar tydligt att det finns ett stort behov av mer information om “förbudet” och dess konsekvenser. Bara i Sverige har fler än hälften (61 procent) av respondenterna aldrig hört talas om det stundande “halogenförbudet”. Om vi adderar antalet personer som har hört talas om förbudet men inte är medvetna om konsekvenserna, ökar den siffran med 14 procent. Men ännu mer överraskande är att nästan hälften av respondenterna (47 procent) som inte hade hört talas om nästa steg i utfasningen anser att de har god eller i alla fall tillräcklig kunskap om belysning. Å andra sidan är kunskapen i åldersgruppen 18 till 39 och bland respondenterna med hög inkomst och utbildningsnivå större.


Så påverkas konsumenterna

Bristen på kunskap om halogenutfasningen bland svenskarna reflekteras i deras köpbeteende. Upp till två tredjedelar av respondenterna letar fortfarande efter gamla belysningsteknologier såsom halogenljuskällor (22 procent) och glödlampor (35 procent) i butikshyllorna. Å andra sidan, säger runt 77 procent av de svenska konsumenterna att energieffektivitet, livslängd och pris är vad de letar efter när de ska köpa ljuskälla – så med de fallande priserna, ökade effektiviteten och den förbättrade livslängden hos LED-ljuskällorna möter de konsumenternas krav. 

Detta ska du tänka på när du köper en LED-ljuskälla

Från och med hösten 2018 måste konsumenterna tänka om. Det finns redan flera energi- och kostnadseffektiva LED-alternativ till halogenljuskällor på marknaden, som OSRAM-ljuskällorna, som nästan ser likadana ut som sina halogenföregångare. LED-retrofitljuskällorna med den senaste filamentteknologin är ett bra exempel eftersom de kan användas som direktersättare för gamla halogenljuskällor. Ersättarna finns tillgängliga i helglasversioner, i dimbara versioner samt klara och frostade versioner. Konsumenter som vill lära sig mer om de nya produkterna bör läsa följande information på förpackningarna: 

  • LED-beteckningen
  • Informationen om wattstyrkor, som inkluderar både de gamla wattstyrkorna hos glödlamporna och de nya wattstyrkorna hos LED-ljuskällorna, som ger en indirekt indikation om potentiell energibesparing
  • Formen: antingen klassisk i glas eller spotlight
  • Sockeln: E27- eller E14- skruvsockel och plug-in-sockel (t ex. G4 eller G6.35)
  • Ljusfördelningen: antingen rundstrålande (hos ljuskällor med den klassiska formen) eller riktat ljus (hos spotlights) 
  • Livslängden, angiven i timmar och år, som är mycket längre hos LED än hos halogen. 
  • Ljusfärgen, från varmvitt till kallvitt
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.