Nästa artikel
Iveco får luftfjädring
2022

Iveco får luftfjädring

Publicerad 4 juni 2021 (uppdaterad 4 juni 2021)
Med nya motorer som uppfyller de allt strängare kraven på utsläpp samtidigt som de blir snålare blir Ivecos nya modeller mer teknikstinna. De nya motorerna ackompanjeras dessutom av ett nytt chassi samt att flera funktioner får röststyrning.
Luftfjädring är bekvämt men hittills sällsynt bland skåpbilar och små lastbilar, något som Iveco Daily Air Pro ändrar på. Tack vare adaptiva stötdämpare, något som främst används i det dyra husbilsegmentet, kompenserar den på ett bättre sätt för ojämnheter i vägen och därmed säkerställs en tystare och trevligare resa.

När det gäller inställning av chassit kommer kunderna att kunna välja mellan tre lägen, antingen är luftfjädringen optimerad för tunga laster eller största möjliga komfort. Det tredje läget är automatiskt så att oavsett om fordonet är fullastat eller inte reglerar nivåerar sig själva.

Luftfjädringen har en annan fördel och det är, enligt Iveco, att lasthöjden kan justeras inom tio sekunder. Om man behöver vissa lasthöjder om och om igen kan man spara dessa och sedan välja dem med en vridknapp.

Röstassistenten fungerar helt utan att vrida, trycka eller skriva. Det kallas "Driver Pal" på Ivecospråk, vilket betyder "vän till föraren". Den tekniska grunden är välkänd, Amazon Alexa. Hela systemet är webbaserat och förstår också mer komplexa kommandon. Driver Pal kan till exempel användas för att navigera eller, intressant för kommersiellt bruk, för att interagera med en fordonsflottas hanteringssystem.

Förnyelsen av växellådan är skräddarsydd för en vans kärnkompetens. Nya Daily har en sexväxlad låda som kommer att finnas för motorvolymer på 2,3-liter och uppåt. Den ska vara så robust att den, enligt Iveco, ska ge nästan en femtedel längre livslängd.

Effekten på 2,3 liters motorn är mellan 116 och 156 hk. trelitersmotorn har 160 till 207 hk. Den nya 2,3-litersdieseln sägs vara cirka sex procent mer ekonomisk än den tidigare motorn medan den ökar vridmomentet med upp till 15 procent.

Nya Iveco Daily finns för beställning redan nu. Den tillverkas som skåpbil, passagerarminibuss eller flakfordon samt levereras även som chassi vilket kan byggas om till husbil.

Det är uppenbart att Iveco Daily vill sätta en ny standard där den adaptiva luftfjädringen inom sektorn för skåpbilar är ett riktmärke. Precis som den röststyrning som annars är känd från personbilsektorn, lovar den nya tekniska ansiktslyftningen mycket komfort, ekonomi och mer körsäkerhet.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.