Bild
Nästa artikel
Juli blev rekordmånad för camping

Juli blev rekordmånad för camping

NYHETER

Ny statistik från SCB/Tillväxtverket för juli visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser till och med juli har ökat med 11 procent jämfört med 2020 men under juli var ökningen 13 procent. Sett till svenska gästers övernattningar blev juli den bästa månaden för Sveriges campingplatser någonsin.

Totalt registrerades under juli 2021 nästan 5,3 miljoner gästnätter och branschen är därmed det största svenska turistboendet i juli även 2021. Logiintäkterna uppmättes enligt SCB till 740 miljoner SEK vilket är en ökning med 16 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

De internationella gästnätterna ökade med mer än 150 procent trots en väldigt kort bokningsperiod som började först i mitten av juni. Marknaderna som ökade mest var Tyskland och Nederländerna. 

– Effekterna av krisen har slagit olika hårt på olika destinationer och det är många som har haft stora utmaningar även 2021, inte minst de destinationer som normalt har en hög andel internationella gäster. Det är därför glädjande att se hur snabbt och med vilken kraft de internationella gästerna kom tillbaka när det väl gick att resa. Det lovar gott inför 2022, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.

Över lag har pandemin medfört ett ökat intresse för camping och utomhusupplevelser. Det syns inte minst i SCR:s egna försäljningskanaler. Förmånskortet Camping Key Europe har nu mer än 200 000 användare och bokningsomsättningen i branschens centrala bokningssystem och på Camping.se har ökat med drygt 29 procent under året.

Sifforna från SCB är preliminära. Den slutliga statistiken för 2021 släpps i april 2022.

Taggar: Nyheter

Totalt registrerades under juli 2021 nästan 5,3 miljoner gästnätter och branschen är därmed det största svenska turistboendet i juli även 2021. Logiintäkterna uppmättes enligt SCB till 740 miljoner SEK vilket är en ökning med 16 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

De internationella gästnätterna ökade med mer än 150 procent trots en väldigt kort bokningsperiod som började först i mitten av juni. Marknaderna som ökade mest var Tyskland och Nederländerna. 

– Effekterna av krisen har slagit olika hårt på olika destinationer och det är många som har haft stora utmaningar även 2021, inte minst de destinationer som normalt har en hög andel internationella gäster. Det är därför glädjande att se hur snabbt och med vilken kraft de internationella gästerna kom tillbaka när det väl gick att resa. Det lovar gott inför 2022, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.

Över lag har pandemin medfört ett ökat intresse för camping och utomhusupplevelser. Det syns inte minst i SCR:s egna försäljningskanaler. Förmånskortet Camping Key Europe har nu mer än 200 000 användare och bokningsomsättningen i branschens cent

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.