Nästa artikel
Körförbud för skuldsatta bilar införs
NYHETER

Körförbud för skuldsatta bilar införs

Publicerad 28 december 2020 (uppdaterad 29 december 2020)
Från den 1 januari 2021 införs nya bestämmelser om användningsförbud för fordon vid obetalda felparkeringsavgifter på mer än 5 000 kronor.

Myndigheternas kamp mot bilmålvakter fortsätter. De tidigare åtgärderna har inte räckt till och nu införs användningsförbud för berörda fordon. För skulder som följer fordonet tillkommer nu till ett helt nytt system.

Bestämmelserna innebär att ett användningsförbud inträder om fordonsägaren har mer än 5 000 kronor i obetalda felparkeringsavgifter (felparkeringsavgift och åläggandeavgift) för fordonet och minst sex månader har gått sedan hela beloppet senast skulle ha betalats, under förutsättning att felparkeringsavgifterna har utfärdas från och med 1 januari 2021.

Om det registreras ett ägarbyte för fordonet före det att sex månader har gått sedan skulden skulle ha betalats kommer inte något användningsförbud att inträda för fordonet.

Om det finns ett användningsförbud för fordonet ska den totala skulden som har lett till förbudet betalas, för att fordonet ska få användas. Det gäller även om det sker ett ägarbyte för fordonet efter att användningsförbudet inträtt och det är en tidigare ägare som är betalningsskyldig. Om du använder fordonet ändå, har polisen rätt att ta fordonets registreringsskyltar. Läs mer om detta i Lag (1976:206) om felparkeringsavgift.

Vi pratade med Magnus Svensson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.

– Det nya straffsystemet innebär att ett fordon kan få användarförbud. Det inträffar om det finns obetalda skulder i form av felparkeringsavgifter eller infrastrukturavgifter på minst 5 000 kronor som utfärdats efter årsskiftet som varit obetalda i minst sex månader. De första användarförbuden kan följaktligen träda i kraft efter halvårsskiftet 2021.

Då finns det tre olika system parallellt?

– Ja. Restförd skatt ger omedelbart körförbud, andra skulder av typen felparkeringsavgifter som påförts fordonet innan 2021 samt den nya lagstiftningen där skulden uppstått efter årsskiftet. De tre typerna har olika regelverk.

Vilka är de väsentliga skillnaderna?

– Skatten måste alltid vara betald och bokförd på Transportstyrelsen konto senast den sista betalningsdagen, annars är det användarförbud (körförbud), detta upphör när hela skulden är bokförd. Det hittillsvarande regelverket kan påverka en ny ägare då skulden kan följa fordonet och måste kontrolleras mot bilregistret, ettdera den elektroniska tjänsten eller via vår kundtjänst samt med Kronofogden. Det nya straffsystemet kan till viss del kontrolleras men följer inte fordonet vid ägarbyte såvida inte användarförbudet redan inträtt. I det sista fallet måste hela skulden lösas för att användarförbudet ska hävas, det räcker inte med att betala ned skulden till under 5 000 kronor.

Blir det inte oöverslådligt för den enskilda fordonsägaren?

– Vi har alltid hävdat att det ligger i köparens intresse att ta reda på fordonets skuldsituation och försökt underlätta för köparen att få tillgång till informationen. Den nya lagstiftningen är tänkt att ytterligare försvåra möjligheten att använda sig av så kallade bilmålvakter, utan den problematiken hade det varit enklare men problemet måste lösas. 

För att kontrollera om ett fordon har fordonsrelaterade skulder kan du använda Transportstyrelsens e-tjänst Fordonets skulder. Det är viktigt att kontrollera bilens skuldsituation då dagens regler gör att skulden följer fordonet, något som diskuterats och kritiserats sedan dessa regler infördes.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.