Nästa artikel
Kronofogden ska driva in obetalda vägtrafikregisteravgifter
NYHETER

Kronofogden ska driva in obetalda vägtrafikregisteravgifter

Publicerad 16 januari 2020 (uppdaterad 16 januari 2020)
Fordonsägare som inte betalar vägtrafikregisteravgiften medförde 2018 över 30 miljoner i uteblivna intäkter. Nu förändras Transportstyrelsens hantering och de påminnelser om att obetalda avgifter som skickas ut under nästa månad kommer att lämnas till Kronofogden för indrivning.
Har du ett avställt fordon, kanske en husvagn som står permanent uppställd, gäller det att ändå betala den årliga registerhållningsavgiften. Hittills har avgiften inte drivits in om den inte betalats men så blir det inte från och med i år.

I normalfallet tas den årlig avgiften på 65 kronor ut i samband med fordonsskatten men fler än 2,3 miljoner fordon är skattebefriade eller avställda och får ingen årlig fordonsskatt. I de fallen skickar Transportstyrelsen i stället en avi på bara själva vägtrafikregisteravgiften. Om den inte blir betald påförs en påminnelseavgift på 50 kronor på nästa avi. Förblir avgiften fortfarande obetald har dock inget mer skett, förrän nu.

– Vi kan konstatera att en påtagligt stor andel av alla vägtrafikregisteravgifter aldrig betalas. Vår uppfattning är att andelen obetalda avgifter är högre bland de som debiteras separat jämfört med de avgifter som betalas samtidigt med fordonsskatten, säger Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen. Skillnaden ligger i att en obetald fordonsskatt innebär brukandeförbud och att den obetalda skatten lämnas vidare till Kronofogden.

Hittills har inte obetalda vägtrafikregisteravgifter överlämnats till Kronofogden eftersom avgiften är så låg. Men antalet obetalda avgifter ökar och det finns indikationer på att fordonsägare sätter i system att inte betala eftersom man inte riskerar några ytterligare konsekvenser.

För att öka benägenheten att betala infördes under 2010 en påminnelseavgift på 50 kronor för en obetald vägtrafikregisteravgift. Andelen obetalda avgifter sjönk tillfälligt för att därefter öka igen och är nu i sådan omfattning att Transportstyrelsen anser det nödvändigt med ytterligare påtryckningsmedel.

– Tyvärr finns det fordonsägare som struntar i att göra rätt för sig, och sådant riskerar att underminera allmänhetens förtroende för systemet. Därför anser vi att det är rimligt att vi agerar i frågan, säger Mats Einarsson.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.