Bild
Nästa artikel
Kyla inte bra för litiumbatteri

Kyla inte bra för litiumbatteri

NYHETER

Har du ett litiumbatteri i din husbil eller husvagn bör du ta in det vintertid om du vill ha ut maximal livslängd. Forskning visar att köld gör att materialen separerar.

Litiumjonbatterier är mer känsliga för kyla än de vanliga bly-syra-batterierna och det gäller även de allt vanligare litiumbatterierna i husbilar och husvagnar. Forskare vid Stanfords universitet upptäckte att partiklarna i batteriets katod, den positiva polen på batteriet, i kall väderlek kunde bilda sprickor vid kraftiga temperaturväxlingar och få den att växelvis krympa och svälla för att till slut lossna från resten av batteriet och i värsta fall spricka. Detta beror på att olika material expanderar och drar ihop sig olika vid temperaturväxlingar men även konstant kyla kan få katoden att separera från batteriet.

Observationerna gjordes med hjälp av röntgenteknik kombinerat med maskininlärning och forskarna fann också att om litiumjonbatteriets katoder förvaras i omgivningar under noll grader Celsius kunde batterier förlora upp till fem procent av sin kapacitet efter 100 laddningar, jämfört med ett likadant batteri som förvarats i varmare temperaturer.

En lösning på problemen kan enligt forskarna vara att släta ut partikelstrukturen i katoden så att den bättre kan handskas med krympandet och expanderingen som skiftningarna i temperatur medför.

Forskningen bekostades av National Science Foundation.
 

Taggar: Nyheter

Litiumjonbatterier är mer känsliga för kyla än de vanliga bly-syra-batterierna och det gäller även de allt vanligare litiumbatterierna i husbilar och husvagnar. Forskare vid Stanfords universitet upptäckte att partiklarna i batteriets katod, den positiva polen på batteriet, i kall väderlek kunde bilda sprickor vid kraftiga temperaturväxlingar och få den att växelvis krympa och svälla för att till slut lossna från resten av batteriet och i värsta fall spricka. Detta beror på att olika material expanderar och drar ihop sig olika vid temperaturväxlingar men även konstant kyla kan få katoden att separera från batteriet.

Observationerna gjordes med hjälp av röntgenteknik kombinerat med maskininlärning och forskarna fann också att om litiumjonbatteriets katoder förvaras i omgivningar under noll grader Celsius kunde batterier förlora upp till fem procent av sin kapacitet efter 100 laddningar, jämfört med ett likadant batteri som förvarats i varmare temp

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.