Nästa artikel
Laika husbilsklubb i Italien
Nyheter

Publicerad 29 augusti 2011 (uppdaterad 29 augusti 2011)
Laika husbilsklubb berättar om sitt besök i Italien våren 2011.

Onsdagen den 20/4 startade vi resan ner till San Gimiginano i Italien.

Det blev till slut 17 bilar som bordade Stena Lines färja från Göteborg till Kiel i Tyskland. Överresan gick bra då det var ett helt underbart väder.

Torsdagen startades resan ner till en camping strax utanför Fulda och det var nu det började strula litet grand, orsaken var ett antal olyckor på motorvägen som gjorde att vi blev tvungna att lämna Autobahn och köra på småvägar genom en mängd små samhällen bland annat så fick vi köra genom hela centrala Hamburg, jag har aldrig sett så många rödljuskorsningar i hela mitt liv. Trots allt så kom vi fram till campingen där vi skulle övernatta, även de som inte åkte med färjan utan körde ner själva hade kommit fram så nu var vi alla samlade på ett och samma ställe. På morgonen väcktes vi utav ett fruktansvärt oväsen, det visade sig vara ungdomar som gick runt med skrammellådor för att väcka folk så de skulle hinna till kyrkan i tid, denna sed sades vara sedan 1600 talet. Området vi hamnat i är ett katolskt område och seden med skramlande ungdomar är alltså en gammal sed så visst är det sant att man alltid har möjligheten att lära något nytt när man är ute och reser med Laika husbilsklubb.

Fredagsmorgon startade så resan vidare ner till campingen i Salzburg. Även denna dag blev vi avvisade från motorvägen på grund av olycka, det blev till att återigen åka genom små byar och liknande men inte ens detta kunde hålla oss borta från olyckshändelser denna dag. Lyckligtvis var det ingen av oss som råkade ut för någon olycka utan det var så att, när vi kör igenom den sista lilla byn innan vi ska åka ut på motorvägen igen så händer det en olycka alldeles framför oss och det blir återigen stopp tills polis och ambulans får ordnat upp och forslat bort den skadade.

Vi kommer fram till campingen utan att råka ut för fler stopp eller liknande och det visar sig att vi är de sista som kommit fram till campingen, nu visar det sig att det finns ett par stycken som tycker att det är konstigt att vi alltid är sist framme till de ställen som vi bestämt och förbokat platser på, vad dom inte

tänker på är att vi startar sist på efter varje övernattning och detta på grund av att vi går runt och kontrollerar så att inge glömt kvar något, dessutom kan vi då hjälpa till om det är någon som kommit vilse. Det första som sker är att vi har ett infomöte med alla och vi bestämmer oss för långbord på kvällen med mat och diverse olika drycker som gör att stämningen blir bara bättre och bättre ju längre kvällen varar. Nu är det lördag och morgonen är helt fantastisk med klarblå himmel och en sol som värmer helt underbart, när jag ser ut genom fönstret så ser jag hur alla sitter i sina stolar och njuter och det ska jag också göra nu. Temperaturen är 25 grader i luften och vi njuter som bara den. Några har varit inne i Salzburg och handlat medans andra har varit hemma på campingen och vilat eller suttit i sina solstolar och solat.

På lördag kväll blev det åter långbord och påskfirande med ägg, Janssons frestelse, snaps och som vanligt blev det mycket roligt med gissningslekar, poängpromenad samt sånger med gitarr och dragspel och allteftersom kvällen led så blev det mer och mer med lite ekivoka vitsar. Det blev en otroligt trevlig kväll igen så nu väntar vi på nästa afton i goda vänners lag.

Söndag morgon startar vi resan till Lido de Solo och nu gick resan bra och utan några onödiga stopp på grund av olyckor eller dylikt, men campingen var inte vad vi hade trott efter att läst om den i deras broschyrer men skam den som ger sig här i detta glada gäng med trevliga medresenärer finns inga ledsna eller griniga människor utan alla är glada och fortsatt väldigt entusiastiska och ser bara positivt på fortsättningen. På kvällen kommer campingvärden med en hel låda full av vinflaskor som kompensation för missade platser inne på campingen utan vi får stå på en stor äng.

Måndagen den 25 åkte de flesta med över till Venedig för att beskåda denna omtalade stad och det var nu vi fick uppleva hur hjälpsamma campingvärdarna är på denna camping för det visade sig att vi kom ner till receptionen för att köpa bussbiljetter så var vi väldigt sena och skulle få vänta 1 timma på nästa buss, då säger ägaren att jag kör er ner med min bil så hinner ni med färjan

över till Venedig. Det blev att köra 2 vändor med bilen för honom och det gjorde han med ett stort leende. Det var packat med turister över allt och köer till allt som man ville se men eftersom att det fanns gott om tid så tror vi att alla fick se vad dom hade önskat. På kvällen tog vi det lugnt och gick bara runt för att prata och bara umgås över ett glas vin eller öl vilket är fantastiskt bra för att lära känna alla andra medresenärer.

Tisdag morgon startade vi resan till slutmålet San Gimignano och det gick bra hela vägen tills vi var nästan framme och vad tror ni händer jo vi i vår grupp missar sista avfarten och kör rakt fram istället för att svänga vänster och vi var så dumma så att vi följde efter våra GPS er. Väl framme så visar det sig att vi kommit fram till en helt fantastisk camping som har väldigt fina toaletter och duschar mm. Vi blev bjudna till en restaurang för äta mat som Laikafabriken bjuder på . Vi blev bjudna på en otroligt god mat och vin på campingen som vi ligger på. Det blev en fantastisk kväll med dans och underbar musik av en herre som spelade och sjung låtar som var underbart att dansa till vilket vi gjorde

Onsdag morgon hämtas vi med buss för vidare transport ner till fabriken som bygger våra bilar. Vi blev presenterade för de personer som ansvarar för Skandinavien samt guidade runt på fabriken där man kunde få se hur det går till när man bygger en husbil. Det finns 3 stycken som har lite problem med bilarna, en har ett hjullager som låter och en har problem med orken i sin bil. Då beställs det tid hos en Fiatverkstad som de båda ska åka till för att få det fixat vilket också skede utan några som helst andra problem. Den tredje bilen lämnas ner till fabriken för att felen ska åtgärdas, inte nog med det för man byter ut inredningsdetaljer som inte var fel på som plåster på såren. Det som glädjer oss mest är att det visar vilket engagemang som vår återförsäljare och laikafabriken i Italien visar sina kunder.

Torsdag hämtas vi åter av en buss för vidare transport till en vingård, med på bussen är en svensk dam som bott i Italien i 18 år och jobbar som guide här

nere i Toscana. Hon var helt fantastiskt duktig och kunde en väldig massa historik om Italien vilket hon delgav oss på resan. Det blev 2 raster utefter vägen fram till vingården och restaurangen som vi skulle besöka och varje stopp var vid en liten by där det smakades på vin och även inhandlades en del viner. På vingården blev det först guidning runt i fabriken och sedan fick som vanligt smaka på deras viner samt naturligtvis köpa några flaskor av det man tyckte smakade bäst. Därefter så bar det iväg till ett slott för att äta en 3 rätters middag och som vanligt var allt mycket gott. Vi återkom till campingen vid 11 tiden på kvällen och då var vi väldigt trötta allihop så det blev sängen som blev bästa vän och god natt.

Fredag lämnar vi campingen för att återvända hem, några ska dock åka runt för att se sig om på olika ställen innan de anländer till sina hem igen.

Sammanfattningsvis så har det varit en mycket trevlig och lärorik resa med roliga fester vid våra långbord, vi har sjungit allsång, vi har lekt olika roliga lekar som alla ställt upp på med glädje och entusiasm. Det framkom också att Laikas ledning önskade att de skulle kunna få liknande klubbar i olika länder som Portugal, Spanien, Holland mfl och att vi ska kunna få ett samarbete vilket skulle kunna ge oss och dom hjälp när vi reser ner till deras land och dom när dom besöker vårt, detta känns spännande tycker vi.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.