Nästa artikel
Läsartips: Med bastuns hjälp täckte vi husbilen
Nyheter

Läsartips: Med bastuns hjälp täckte vi husbilen

Publicerad 22 december 2012
I nummer 10 2010 kan vi läsa om Husbil & Husvagnsläsaren Kjell Westerlund som hörde av sig till redaktionen med ett praktiskt tips inför vintern. Här berättar han med sina egna ord om hur han lyckades tillverka ett luftat husbilstak – med hjälp av bastun. En föredetta båtägare vet värdet med att vintertäcka luftigt.

I nummer 10 år 2010 så fick vi in det här läsartipset från Kjell Westerlund.

 

Sommaren 2009 inköpte vi efter många års segling vår första husbil, en Pilote 270, och till vintern täcktes den med Julas formsydda husbilskapell. Bilen kompletterades under 2010 med rails och stege, underhåll av taket är för många ett försummat kapitel.

Med erfarenhet av den gångna vintern ville vi ha ett bättre och säkrare skydd för taket med tanke på snötyngd samt för att få bättre ventilation, det blev nu som railen skulle kunna komma till nytta.

En tio millimeter plywoodskiva med måtten 120x240 centimeter inköptes. Den lät vi såga upp i sex stycken fullängder om bredd 20 centimeter. Nu sattes bastun på med full värme samt så mycket vattenånga som gick att åstadkomma. Med våld och en regel böjdes skivorna mellan golv och vägg. Efter några timmars basning fick skivorna stå över natten.

Nu vardet lättare med en böjd skivlängd att passa in lämpligt mått mellan railen på husbilen. Tanken var att ytterdelarna skulle gå in under railen och låsas med en stoppklots (se bilder). I vårt fall kunde jag nu kapa av 15 centimeter på varje skivdel. Sedan var det dags för ny basning i bastun. Nu gick det perfekt att krumma in skivorna mellan golv och tak vilket gav något mer böjning än nödvändigt. Skivorna vill ju gärna självräta sig på nytt.

Hyvlade reglar 40x15 millimeter användes till nock och stödjande sidolängder vilka monterades med fem millimeter rostfri bult. Spillbitar räckte till ovan nämnda stoppklotsar. Som ett extra skydd kläddes skivornas ändstycken med skurna bitar från ett liggunderlag och fästes med skarvade buntband. Allt trä fernissades med överbliven båtlack vilket är särskilt viktigt runt plywoodens ytterkanter.

Resultatet blevett bågformat tak med bärkraft motsvarande en bågbro. Tre stycken spännband håller därtill ihop railen. Vi har nu ett väl luftat tak under kapellet. Vid snötyngd kommer belastningen ut åt sidorna och det plana taket kan hållas helt obelastat.

Den gångna vintern har även visat att kapellet i sig fungerat väl med de ventilationsluckor som finns. För den kommande vintern känner vi oss nu ännu tryggare. Därutöver har vi ordnat med en ställplats framför vårt hus där bilen står på en grusbädd som inte binder fukt samt därtill låter hjulen få ett mer rundat stöd jämfört med plattor och asfalt.

Med husbilshälsningar

Kjell Westerlund

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.