Bild
Nästa artikel
Läsartips - Trosa ställplats, vad hände?

Läsartips - Trosa ställplats, vad hände?

Nyheter

Vi har fått in ett läsartips om "Årets ställplats 2010".
- Förra Årets ställplats i Trosa gjorde succé. Man kommer aldrig in på den om man inte är pensionär och kan komma tidigt en fredag. Frågan är bara om succén blev för bra och kommunen tröttnade, skriver Lars Waller.

 

Senast vi på Husbil&Husvagn besökte platsen var midsommar 2011 när chefredaktör Carola Eklundh åkte förbi för att se hur husbilsfolket hade det. Frid och fröjd och en massa glada turister njöt av vädret och sjöng små grodorna. 
 
I år har vår läsare Lars Waller besökt platsen och uttrycker sig följande om Årets ställplats 2010:
- Förra årets ställplats i Trosa har gjort succé. Man kom aldrig in på den om man inte är pensionär och kunde komma tidigt en fredag. Frågan är bara om succén blev för bra och kommunen tröttnade. Nu har ställplatsen delvis flyttats drygt 50 m, dels har platserna reducerats. Portaler har satts upp med drygt 2 m höjd, så nu kommer man inte ens in på den f.d. ställplatsen. Tråkigt tycker vi husbilsåkare. Nu blir det näst intill helt omöjligt att få plats.
 
Vad tycker ni om förändringen?
Taggar: Nyheter, Hem

Kommentarer

#1
Lena Jensen
2012-05-31 09:52

Det är verkligen tråkigt att Trosa lägger ner en så fin ställplats. Enligt Trosas hemsida ska det bli ca 13 platser vid Edanöbron, jag förstår inte hur 13 bilar ska få plats där? Det kommer att kosta 100kr vilket är helt ok men 24 timmarsparkering känns inte ok. Undrar vad affärs och restaurangägarna tycker om detta?

#2
Gunnar Spångnberg
2012-06-01 23:12

Fullt klart ett stort misstag av kommunen att ändra förutsättningarna. Som Trosabo nyttjar jag inte platsen, men var säker på att min röst hamnar på den ställplatspositiva sidan och ev. negativa politiker stryks på valsedeln.

#3
Sören Fingal
2012-06-02 17:46

Vi är från Malmö och brukar besöka Trosa varje gång vi kör norrut, svårt att få plats har det alltid varit.
Nu förstår jag att det inte är någon idé att alls besöka Trosa med husbil, trist med denna mysiga lilla stad.....

#4
Tommy Edling
2012-06-04 16:03

Här är ju helt uppenbart var felet är,, Jo hos kommunen som har för dåligt på fötterna....Trosa kommun kontakta mig som startar ställplatser så skall jag hjälpa Er komma igång, samt här finns jag,, se mejl.

#5
Kurt JL Nilsson
2012-06-05 07:01

Varför är det OK att det kostar 100 kronor för husbil (personbil II) - men är gratis för personbil I? Tycker detta resonemang känns märkligt. Skall avgift tas ut för att parkera, bör den vara lika oberoende av fordon på samma plats.

#6
Stefan oscarsson
2012-06-07 07:52

Skyll er själva komunpolitiker

#7
Lars Fogelquist
2012-06-07 20:28

Var i Trosa förra sommaren och använde den gratis ställplatsen, som var mkt
trevlig. Vi hade planerat ett Trosabesök nu i sommar, men när man nu skall ta betalt för att parkera en husbil, men inte tar betalt för personbilar, så kommer vi inte att besöka Trosa igen, annat än en möjlig genomresa.

#8
Restaurangbesökare
2012-06-08 22:51

Så var det så slut med våra två årliga restaurangbesök i Trosa.
Kommunen som till stor del lever på turism måste fått hjärnsläpp eller finns det privata intressen bland de styrande som här gjort sig gällande?

#9
Kerstin Strömstedt
2012-06-09 21:29

Vi kom hem därifrån idag. Det var Trosa marknad idag. Vi var 17 bilar på platsen så nog var det trångt allt. Massor med husbilar snurrade runt och många ställde sig lite var stans där de hittade en plätt eller utefter gator som inte var avstängda. Angående priset 100 kr per dygn så ingår toalett, dusch, bastu samt toatömning i gästhamnen. Man betalar per dygn men får gärna stå flera dygn och betala varje dag.

#10
Sandra Karlsson
2012-06-12 11:29

Det är fortfarande möjligt att som husbilsförare parkera i Trosa utan avgift, men den tidigare ställplatsen var inte högt uppskattat av de boende runtomkring. Droppen var nog när vissa husbilsförare valde att tömma sin latrin direkt på gräsmattan, eller för den delen i den offentliga toaletten med visst spill... Dessutom blev den tidigare ställplatsen så populär att den började bre ut sig över de allmänna ytorna runtomkring och tog över parkering för de som hyr båtplatser eller sjösätter sin båtar vid bryggorna, vilket inte riktigt varit tanken.
Husbilar är alltså fortfarande välkomna, men 24 timmars-regeln gäller och gratisplatser tillhandahålls inte längre vid Edanöbron, utan finns vid infartsparkeringen vid Trosaporten.

Vidare jobbar kommunen på att få fram fler husbilsparkeringar vid hamnen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.