Bild
Nästa artikel

Låt inte vintern ta kål på ditt batteri

UNDERHÅLL

Även om många älskar vintercamping är det nog i ärlighetens namn fler som drar täcket över sig och inväntar nästa vår. Men vill du att våren ska möta dig med ett leende ska du börja med att ta hand om ditt batteri nu.

Alltför ofta möts vi på våren av ett batteri som gett upp under vintern. Visst är batterier förbrukningsvara men med rätt skötsel slipper du byta så ofta. Hur ofta beror på dig, batteriets kvalitet och konstruktion. Inte minst kräver ett batteri lite kärlek och omtanke. Ger du batteriet det så svarar det med lång livslängd.

Hur gör man då för att allt skall bli rätt? Vi frågade en representant från CTEK som har en marknadsdominerande ställning inom batteriladdning och används av många välrenomerade bilfabrikat som originalladdare.

Batterier tål kyla så sitter det riktigt knöligt till så måste det inte tas in i stugvärmen, montera i stället en snabbanslutning för laddaren så underlättar du för framtiden. Batterier har alltid en självurladdning och krypströmmar vilket gör att batteriet succesivt tappar laddning även om det inte används. Idag finns elektroniskt styrda batteriladdare som du kan koppla på när du ställer undan ditt mobila boende och sedan sköter det hela sig självt. Har du däremot en gammal laddare, flödesladdare, så måste du själv bevaka laddningstiderna. 

Har du tillgång till ström där ditt mobila boende är parkerat så kan det kanske vara en smidig lösning att byta ut den gamla flödesladdaren och slippa alla bekymmer. Har du inte möjlighet att låta batteriet stå på laddning i fordonet så är det bäst att plocka ur det och ställa det på laddning i exempelvis garaget.

Det är viktigt att känna till att ett urladdat batteri inte alls tål kyla särskilt bra. För att det ska klara köldknäppen krävs att det är ordentligt laddat så det sämsta du kan göra är att strunta i batteriet hela vintern och bara hoppas på det bästa. Då kan du räkna med att batteriet svar med förkortad livslängd och minskad effekt då ett batteri som blir helt urladdat drabbas av något som kallas sulfatering. Räkna inte med att du får tillbaka ursprunglig effektnivå.


För alla batterier finns av tillverkaren en angiven nivå för maximal laddningsström. Kolla på batteriet där det oftast finns angivet men som tumregel gäller att laddningsströmmen inte skall överstiga en tiondel av batteriets effekt. Har du ett batteri på 80 ampéretimmar bör laddningsströmmen inte vara starkare än 8 ampére. Snabbladdningar är alltid av ondo.

Idag finns dessa huvudsakliga typer av batterier.

"Gammaldags" batterier med skruvkorkar. Ett sådant batteri måste kontrolleras då och då för att vätskemängden inte ska understiga cellplattornas nivå och till hjälp har du nivåmarkeringar. Batteriet kan laddas med alla typer av laddare avsedda för bilbatterier. Fyller du på skall det vara med destillerat vatten, finns på bensinstationen och kallas då batterivatten. Fyll inte på med kranvatten och absolut inte med batterisyra.

AGM-batterier, av de flesta kallade för underhållsfria. Helt underhållsfria är de inte men de kräver i varje fall ingen vätskepåfyllning. Ovansidan på ett sådant batteri är slät och någon vätskepåfyllning vare sig kan eller skall ske. Däremot kräver dessa moderna batterier moderna batteriladdare. Här skall det laddas med en så kallad pulsladdare. Batterikonstruktionen överensstämmer i övrigt med den "gamla" typen.

Gel-batterier är ovanligare och en vanlig missuppfattning är att AGM och gel-batterier är samma sak. Så är det dock inte och i fordon som kräver höga effektuttag under kort tid, som från en startmotor, är de mycket ovanliga eftersom de är tänkta för ett lägre effektuttag under längre tid. Gelbatterier skall också laddas med en pulsladdare och kan inte fyllas på med vätska. Dessa batterier har liksom AGM-batterierna en slät ovansida.

Lithium-batterier, då oftast Lithium-Ion, är betydligt ovanligare, ganska dyra och kräver speciell skötsel. Om du mot förmodan har ett sådant batteri ska du lyssna med tillverkaren om laddningsråd. Dessa batterier skall laddas med en speciell batteriladdare.

Tar du hand om batteriet på ett bra sätt kan du räkna med en bra livslängd. Men när du väljer batteri måste du vara medveten om att det skiljer mycket mellan olika fabrikat. Utöver priset skiljer sig även den tekniska uppbyggnaden. Tyvärr finns det inget enkelt sätt att fastställa det på då det kommer in många andra faktorer i sammanhanget. Och det är där du själv kommer in i bilden, ge det lite kärlek så vinner du livslängd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.