Nästa artikel
Livsfarlig väg utan hopp?
Ingen lösning i sikte

Livsfarlig väg utan hopp?

Publicerad 18 juni 2013
År efter år redovisas förödande siffror som klart visar att E20 är en väg i skriande behov av modernisering. Hur många kommer att dö och bli allvarligt skadade i år?

Motormännen lyfter nu frågan om den slapphänta hanteringen av en av Sveriges farligaste vägar.

 

– E20 är Sveriges mest olycksdrabbade väg. De senaste tio åren har närmare 40 personer omkommit och över 90 skadats svårt. Fram till 2020 väntas ytterligare mellan 25-30 personer omkomma och över 100 skadas svårt på E20 genom Skaraborg om inte hela vägen mötessepareras. Vi ställer oss frågande till varför man inte prioriterar att göra hela E 20 till en säker väg, säger Jon Stenbeck, informationschef på Motormännen.

 

Motormännen anser att samtliga icke mötesseparerade avsnitt av E20 genom Västra Götaland måste in i den nationella planen för infrastruktur 2014-2025. E20 måste prioriteras och bygget påskyndas.

 

– Trafikverkets rekommendation att mötesseparera delar av E20 ligger långt fram i tiden och åtgärderna är inte tillräckliga. För trafiksäkerhetens skull hoppas vi nu att infrastrukturministern gör en annan prioritering och tar ett samlat grepp för att göra hela E20 till en trafiksäker väg, säger Jon Stenbeck.

 

Fem sträckor av E20 genom Västra Götaland saknar idag mötesseparering. Det innebär att risk att frontalkollidera på 80 kilometer inom Västra Götalandsregionen. Trafikverket påpekar trots de uppenbara trafikfarorna att det inte finns några planerade åtgärder för att göra något åt den låga trafiksäkerheten och den bristande tillgängligheten förbi Skara och Mariestad.

 

– Frågan har dragits i långbänk alldeles för länge. För varje år som går utan en ny väg kommer fler att dödas, avslutar Jon Stenbeck.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.