Nästa artikel
Många företagsbilar med körförbud
REGLER

Många företagsbilar med körförbud

Publicerad 5 februari 2014 (uppdaterad 30 september 2019)
Sedan december 2013 får fordonsägare inte längre utskick från Transportstyrelsen om att besiktiga fordonet. Denna nyordning har lett till ökat antal bilar med körförbud.

Vid månadsskiftet hade 8 096 företagsbilar på 6 272 företag körförbud. Det visar nya körförbudsrapporter som tjänstebilsföretaget Ynnor har tagit fram i samarbete med Allabolag.se.

- Vi har följt det här under en längre tid och ser att besiktningsbolagen inte vänder sig till företagen, trots att dessa äger 153 000 besiktningspliktiga personbilar och det är uppseendeväckande att över 8 000, eller fem procent, av dessa har körförbud, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, som i ett unikt samarbete med Allabolag.se har utvecklat Körförbudsrapporten. Den visar vilka av bolagets fordon – med registreringsnummer, märke och modell – som eventuellt har körförbud, samt sista besiktningsdag för fordon som skall besiktas den närmaste tiden.
 

Bilar som inte besiktas i tid får obönhörligen körförbud. Bilen får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till kontrollbesiktning. En bil kan även få körförbud på grund av obetald skatt eller att det är i dåligt skick och trafikfarligt. Vid olycka riskerar ägaren av en bil med körförbud att få sänkt ersättning från försäkringsbolaget.

– Det finns en stor kunskapslucka kring körförbud och ansvaret för besiktningen av företagets bilar är ofta inte reglerat i avtal med förarna, säger Ronny Svensson.

Att köra en bil med körförbud ger böter på 1 500 kronor och varje år utfärdas tiotusentals sådana böter. Det är inte föraren av en förmånsbil med körförbud som automatiskt får böter. Uppsåt måste bevisas, och att föraren kände till körförbudet, vilket kan vara svårt att göra. Då kan polisen i stället utfärda en ordningsbot som ställs till ägaren, företaget, för det är den registrerade ägaren som har ansvar för besiktning och allt annat som har med bilen att göra. Och det yttersta ansvaret för företagets bilar har alltid vd eller motsvarande.

Sedan besiktningsmonopolet avskaffades kallas inte längre bilar automatiskt till besiktning och det är lättare att få körförbud. Ju längre det är mellan den administrativt bilansvarige och den som dagligen kör bilen, desto större risk att bilen inte blir besiktad. Och ju fler bilar i vagnparken, desto större risk att någon bil i företaget har körförbud.

– Man kan säga att företagets ansvar är större för pool-, service- och bruksbilar, medan förarens ansvar ökar för en personlig företagsbil, som en förmånsbil, säger Ronny Svensson.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.