Bild
Nästa artikel
​MHF vill ha långsiktiga spelregler för bilköp

​MHF vill ha långsiktiga spelregler för bilköp

NYHETER

MHF har skrivit ett öppet brev om bristen på långsiktighet när det gäller miljöreglerna för bilar. Har velandet mellan olika lösningar gått överstyr?

Öppet brev inför Bilens Dag till riksdagspartierna:

Bostadsköp är i regel den största affär en människa gör i livet. Där strävar politiken efter ovanligt långsiktiga spelregler, till exempel kring regler om ränteavdrag.

Bilen är i regel den näst största affären man gör. Ur konsumentsynpunkt är det viktigt med långsiktiga spelregler även här. Men också ur samhällets synpunkt.

Det är ofta lätt att utifrån historien säga vad som var rätt och fel. Då det gäller synen på miljöbilar så finns en historia med inslag av positiva beslut såväl som negativa.

Till de positiva hör den premie på bilar med katalysatorrening som infördes i slutet av 80-talet redan innan lagen om katalysator trädde i kraft från årsmodell 1989. Det var väl avgränsat och påskyndade försäljning av bilar med katalysator.

Sedan kom en premie på miljöbilar i början av 2000-talet som gjorde att försäljningen av bilar som gick att köra på ett miljövänligare och klimatsmartare sätt gynnades.

Men i sanningens namn var det inte så få som köpte Flexifuelbil och fick förmånerna, men tankade vanlig bensin. I ett sådant läge har ingen nytta egentligen uppnåtts. Sett i backspegeln kanske man i stället skulle lagt subventioner på bränslet i stället för på bilen?

Miljöbilspremien togs sedan bort och försäljningen av Flexifuelbilar minskade. För något år sedan lades extra skatt på bränslet, och även om skatten senare minskades kan man nu konstatera att E85-marknaden närmast är död.


Nu pågår intensivt arbete på många håll i landet för att ta fram alternativ till fossil diesel. RME och HVO är några begrepp som används. Men systemet är ännu inte anpassat efter utvecklingen. Idag får till exempel en bonde tillbaka skattepengar om denne använder fossil diesel men inte för HVO-bränsle. Hur ska vi se på beskattning av fossilt respektive miljövänligare bränsle respektive klimatsmartare bränsle?

Vi måste säkerställa långsiktighet kring förmånsvärden för tjänstebilar och för rabatter/bonusar för den som överväger att köpa sig en så kallad miljöbil. Låt oss inte göra om samma misstag gång på gång med alltför korta puckar som skapar osäkerhet hos konsumenterna. Låt oss lära av omvärlden och av historien. 

Det är läge för partiöverläggningar i frågan om långsiktiga spelregler för miljöbilar och miljöbränsle. Det borde gå att komma överens. Det är olyckligt om bränsle och bilar blir en valfråga. Allra sämst är det om dessa spelregler ändras från val till val.

Långsiktighet är nödvändigt i frågan, tycker vi i MHF. 

Det är dags för samtal över partigränserna och vi hoppas att du blir en del av en långsiktig lösning.

Med vänlig hälsning

Göran Sydhage, VD MHF

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Henrik Hagström
2017-10-31 11:29

Men det handlar ju inte omvelande från politiker. Det handlar om att forskarna först sagt si sen så om vad som är renast. Så det handlar ju om kunskap. Och kunskapenom vad dieslar egentligen släpper ut är ju ny.

Hur ska man kunna vara långsiktig, om man eventuellt lär sig nåt i morgon dom ändrar på allt?

#2
Henrik Hagström
2017-10-31 11:31

Men det handlar ju inte omvelande från politiker. Det handlar om att forskarna först sagt si sen så om vad som är renast. Så det handlar ju om kunskap. Och kunskapenom vad dieslar egentligen släpper ut är ju ny.

Hur ska man kunna vara långsiktig, om man eventuellt lär sig nåt i morgon dom ändrar på allt?

#3
Senioranders
2017-10-31 12:53

Det finns några "organisationer" som jag näppeligen brytt mig om genom åren.
MHF är en av dem. Trots att de t.o.m. har en VD. För vad, kan man undra.
Lennart Öjesten, motor-journalist på Expressen i många år, hade ett gott öga till
sådana där organisationer, som t.ex. MHF med flera.
Jag glömmer aldrig när han o en fotograf efter en demonstration av miljöpartisterna
gick ner bakom tvärgatorna efteråt och kollade och fotograferade dessa miljöpartisters
bilar. Det var en hög av gamla uttjänta bilar den ena motor-skitigare än den andra.
Vi saknar Öjesten, även om vi faktiskt är många som fortfarande tycker att det läggs
en massa pengar på mhfare, och andra likadana eller liknande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.