Nästa artikel
Miljözoner i Stockholm kan försämra miljön
NYHETER

Miljözoner i Stockholm kan försämra miljön

Publicerad 24 februari 2019 (uppdaterad 24 februari 2019)
En utredning som gjorts i Stockholm inför införandet av miljözoner visar att resultatet kommer att bli ökade koldioxidutsläpp. Men den ville inte Miljöpartiets Daniel Helldén skulle bli allmänt känd utan gömdes undan.

Det är Expressen som hävdar att det omstridda trafikborgarrådet Daniel Helldén försöker tysta ner kritiken för att få igenom de miljözoner som Miljöpartiet så gärna vill få på plats och såväl Centern och MP har inskrivna i sina partiprogram. Men då utredningen inte visade det resultat Helldén önskade fick trafikdirektör Jonas Eliasson sparken under uppseendeväckande former och Helldén påstås ha försökt gömma undan utredningen.

– Jag har under alla år i politiken inte varit med om någon liknande hantering av en viktig utredning, säger Socialdemokraternas ledamot i trafiknämnden Jan Valeskog till Expressen.

Men nu går Socialdemokraterna till attack och skickar trots Helldéns påstådda motstånd utredningen på remiss. På så vis blir den uppmärksammad och kan inte längre negligeras.

Hela denna politiska turbulens bottnar i luftkvalitén på Hornsgatan i Stockholm. För 20 år sedan var det en av de mest förorenade gatorna i EU och passerade de gränsvärden som EU satt upp men luftkvalitén har över tid blivit allt bättre och en stor del av förbättringen tillskrivs de införda miljözonerna för tunga fordon.

– Minskningen mellan 2017 och 2018 var 6 mikrogram/kubikmeter. Halten NO2 var 2018 35 mikrogram/m3 jämfört med gränsvärdet på 40, skriver Expressen.

Socialdemokraterna menar att effekterna av miljözoner kan bli dramatiska om de 300 000 dieselbilar som berörs byts till bensindrivna. Enligt deras interpellation kommer det förbud av äldre dieselbilar som miljözonerna innebär inte att påverka NO2-halten nämnvärt, däremot kommer CO2-utsläppen att öka när allt fler väljer bensindrift och det kommer inte bara att gälla för Stockholm. Eldrivna bilar må komma på sikt men de utgör än så länge bara en marginell andel av fordonsflottan, när dieseln motarbetas är det bensin som blir alternativet.

– Ett förbud mot dieselbilar i Stockholm påverkar bilköpare i hela landet, inte bara de 300 000 som har en dieselbil i de här områdena. Det här kan få dramatiska konsekvenser både för miljön och för bilbranschen. Och det utan att luftkvaliteten påverkas. Utredningen visar att halten NO2 kommer att minska de kommande åren, även utan miljözoner. Men tyvärr har den frågan blivit så politiskt laddad, säger Jan Valeskog till Expressen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.