Nästa artikel
Ministern: Bilen ger en fantastisk frihet!
NYHETER

Ministern: Bilen ger en fantastisk frihet!

Publicerad 27 april 2018 (uppdaterad 27 april 2018)
Husbil & Husvagn fick en exklusiv intervju med infrastrukturminister Tomas Eneroth och frågor saknas verkligen inte. Hur blir det med den nya skatten på husbilar och miljözoner i storstäderna?

För första gången har Husbil & Husvagn besök av en minister i redaktionshusbilen. Infrastrukturminister Tomas Eneroth har bett om ett möte och vi är givetvis nyfikna på vad han har att säga. Det finns ju en del att tala om, inte minst vad gäller husbilar. Mötet är inbokat några dagar innan vårbudgeten ska presenteras och tajmingen har givetvis närt en förhoppning om positiva nyheter. Kanske får vi ett besked om att husbilarna kommer att undantas från det nya skattesystemet Bonus-Malus, det skulle bli en fin nyhet så här till den fösta vårvärmen.

En timme innan utsatt tid är jag på plats med redaktionshusbilen som dagen till ära väckts ur sin långa vinterdvala. Statsrådet anländer på minuten med ett förvånansvärt litet entourage: En bil som står kvar och väntar under det timslånga besöket. I bilen sitter förutom statsrådet även pressekreterare samt chaufför.

Vi börjar med att tacka varandra för att vi tagit det fina vädret med oss, det är den första dagen med drägligt väder på mycket länge. Sen tar vi en snabb vända runt husbilen.

–  Är det en....? Ministern söker efter ett namn.
– Det är en McLouis, den byggs i Italien, berättar jag.
– Aha, just det ja! Den är mycket fin!

Vi kliver in i bilen till ett dukat fikabord. Att få ”en mot en” tid med infrastrukturministern är givetvis inget Husbil & Husvagn tackar nej till. Eller två mot en snarare för pressekreteraren är ständigt närvarande och spelar in allt som sägs, man gör tydligen så nuförtiden. På så vis kan jag inte stoppa ord i ministerns mun så att säga. Nu finns det dock gott om ord där som det är. Det är nämligen en minister väl uppvärmd inför valrörelsen, vilken väl redan börjat, som tar plats i soffan.

Vi klarar snabbt av den första frågan. Den fråga som är den mest brännande för många som går i husbiltankar. Frågan är givetvis om husbilar helt eller delvis kan undantas från det nya Bonus-Malus-systemet som i runda slängar fördubblar skatten för nyregistrerade husbilar de tre första åren från och med den första juli i år.

Tomas Eneroth:
Det finns ju en diskussion om att man ska undanta husbilar men det är inte aktuellt för de finns redan i det befintliga koldioxidskattesystemet så där har man ändå räknat in att de bör vara med. För säkerhets skull har vi sagt att vi ska ha en ganska tight uppföljning för att se effekterna. Det har också varit viktigt att detta även gäller utlandsköpta fordon så det inte påverkar handeln i Sverige för det skulle kraftigt öka direktimporten. Sen vet jag ju att även ni skrivit om möjligheten att ställa av sitt fordon när det inte används och den möjligheten finns givetvis kvar.

Husbil & Husvagn:
Många är just nu upprörda eller oroliga för de fordon som de köpt som bra miljöval en gång i tiden. De kan inom en relativt snar framtid förhindras att köras in i många städer. Samtidigt går många i tankarna att köpa en hybridbil som nu framhålls som ett bra miljöval. Hur kan köparna lita på att de är det om några år?

Tomas Eneroth: 
Jag har själv bakgrund i fordonsindustrin och jag förstår den frustration många upplever när de bara för några år sedan köpte ett bra miljöalternativ och nu, i skenet av nox-diskussionen, upplevs köra en bil som är skadlig för miljön. Det vore ju enkelt för mig att hårt kritisera den förra regeringen men man måste komma ihåg att utgångspunkten i den tidiga debatten var mycket fokuserad på koldioxidutsläppen. Ingen kunde då förutse manipulationerna av nox-värdena. Nu när man inser att det är höga nox-värden på Hornsgatan i Stockholm är det klart att man nu vill ge kommunpolitikerna ett verktyg att påverka det. Det är ju egentligen bara i Stockholm som miljözonsfrågan har varit aktuell. Den värsta utvecklingen skulle vara att varje kommun för sig, eller varje stad för sig, hittar egna lokala regler för detta. Därför vill jag ha ett nationellt regelverk som skapar förutsägbarhet så alla vet vad som gäller.

Husbil & Husvagn:
Hur är det med möjligheten att efterutrusta avgasreningssystem som gör att det går att köra bilar eller husbilar i områden där de är, eller kan bli, förbjudna? Den möjligheten har funnits länge i exempelvis Tyskland? Går det att göra rent lagligt och praktiskt i Sverige?

Tomas Eneroth:
Det är klart att teoretiskt sett finns sådana möjligheter men de indikationer vi fått är att det är ganska omständligt och kräver ganska många godkännanden vilket kan vara kostnadsdrivande så det kan bli dyrare än vad man tänker sig.

Husbil & Husvagn:
I Tyskland kostar det mellan 2500 och 3500 Euro, det är nog många beredda att betala för att kunna använda sitt fordon om alternativet är att det inte kunna göra det på det sätt de vill.

Tomas Eneroth:
I grund är jag en teknikoptimist och ser gärna att vi kan hitta möjligheter. I den förberedande undersökning jag gjort kommer jag fram till att det är omständigt men jag tänker ändå pröva möjligheten för jag ser att behovet ändå kan komma att finnas.

Husbil & Husvagn:
Om de här fordonen ändå kommer att rulla på vägarna, och dess utsläpp är ett problem, så borde så är det väl bra om de kan konverteras? Om det är jobbigt för myndigheterna så kanske de kan få hjälp med att lösa det problemet?

Tomas Eneroth:
Det vi måste säkerställa är att de som gör en konvertering är säkra på att den gäller. 3000 Euro är ändå mycket pengar så här krävs ett tydligt regelverk.

Husbil & Husvagn:
Hur tror du fordonsparken i Sverige ser ut om tio år?

Tomas Eneroth:
Jag tror vi har en kraftigt ökad elektrifiering av fordonsparken. Bara det att Volvo säger att de 2021 kommer att ha elmotorsalternativ i hela sitt programutbud är en tydlig signal. Kanske kommer även elvägar ha introducerats? Det kan vara intressant även för husbilar för det minskar batterivikten och istället har de strömavtagare. Det som talar emot det är dess (husbilarnas) korta serier. Vi kommer även att se en ökad inblandning av biobränslen, det är faktiskt en av de mest radikala förändringarna på drivmedelssidan.

Husbil & Husvagn:
I den svenska debatten om koldioxidutsläpp ställs bilar till svars för co2 utsläppen. I själva verket är det ju en massa faktorer som påverkar utsläppen, bilar står för en del givetvis och husbilar för en mikroskopisk del. Är det inte en risk att bilar har blivit dagens avlatsbrev? Att många tänker: Om jag bara skaffar en hybridbil har jag gjort mitt!

Tomas Eneroth:
Jag gillar själv att köra bil och har två bilar, den andra är en Porsche och inte en husbil måste jag erkänna. Jag följer givetvis debatten och är lite oroad över att det i debatten finns övertoner mot bilismen som sådan. Bilen ger en fantastisk frihet, för att inte tala om vad en husbil faktiskt ger. Kan vi bara säkerställa att man har bra drivlinor finns det inget bättre att göra. Men för att svara på din fråga: Det är klart att det inte bara handlar om transporterna som sådan som måste förändras. Det är allt det andra också. Till exempel hur infrastrukturen är utformad och andra alternativ till hur du bygger ut kollektivtrafiken och framförallt andra utsläppskällor, som byggandet, som just nu är en stor utsläppskälla.

Efter vår pratstund tar vi en titt i husbilen. Återigen imponeras besökarna av vad en modern husbil erbjuder i form av komfort och design. Att köpa husbil har Tomas Eneroth och hans fru själva funderat på, men något beslut har de inte tagit än. Precis som många andra har han märkt att intresset för husbilar och även ställplatser ökat rejält. Något som varit tydligt hemmavid.

Tomas Eneroth:
-Jag kommer från Kosta i glasriket och där var det en diskussion om huruvida ställplatser drar folk ifrån campingen och folk stod olovligt på glasbrukets parkering. Nu är det bättre organiserat och det verkar fungera bra.

Efter det far infrastrukturministern åter till sitt departement och jag sitter kvar ett stenkast från Kaknästornet med många bullar kvar på fatet. En stor del av samtalet handlade om stora infrastrukturpaket för hundratals miljarder kronor. I det sammanhanget är hela bonus-malushistorien en liten sak. För husbilister, tillverkare och återförsäljare är det en betydligt större fråga. Något svar på varför det inte går att mildra smällen för husbilar i det nya skattesystemet får vi inte. Det svar vi fick av Tomas Eneroth är nästan ordagrant detsamma som vi tidigare fått från finansdepartementet. Det ger inget förtydligande varför motorcyklar, som även de ingår i det koldioxidbaserade skattesystemet, fått ett undantag från bonus-malus-systemet. En annan intressant fråga är varför båtmotorer, som ofta släpper ut betydligt mer än både husbilar och vanliga bilar, inte finns med i något system alls? På det stora hela målar han dock en mer nyanserad bild av framtidens fordonspark än vad som är brukligt i dagens debatt. Kontentan är: Mer fokus på alternativa bränslen och elektrifieringen. De befintliga bränslena kommer att finnas kvar länge till men kraven på utsläppsminimering kommer att trappas upp allt efterhand.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.