Bild
Nästa artikel
Minskade utsläpp från vägtrafiken 2019

Minskade utsläpp från vägtrafiken 2019

NYHETER

Under 2019 minskade utsläppen av koldioxid från vägtrafiken med två procent. Bakom minskningen ligger ökad användning av biodrivmedel och mer energieffektiva bilar.

Trafiken var i stort sett oförändrad 2019 jämfört med tidigare år, vilket gör att den ökade användningen av biodrivmedel och mer energieffektiva bilar får genomslag. Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid från en personbil var 120 g/km under 2019, vilket är en minskning på 2 g/km jämfört med föregående år. Det framgår av preliminära utsläppssiffror för vägtrafiken för 2019 som Trafikverket och Transportstyrelsen redovisar i dag.

Andelen biodrivmedel ökade från 22 till 23 procent under 2019. Ökningen beror på den så kallade reduktionsplikten som infördes under 2018 och som ställer krav på drivmedelstillverkare att blanda in biodrivmedel sina produkter, exempelvis RME i diesel.

– Det är glädjande att bilarna blev effektivare och att andelen biodrivmedel ökade, men kanske framför allt att vägtrafiken inte ökade under förra året. Då blir det lättare att öka tempot och nå målen. För att nå transportsektorns klimatmål till 2030 krävs en minskning av växthusgaserna med cirka 8 procent per år, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

Försäljningen av nya eldrivna personbilar med batteri fördubblades från en låg nivå under 2019 jämfört med föregående år. Också antalet hybridbilar som delvis kan drivas med el ökade jämfört med föregående år, vilket anges som en delförklaring till minskningen av de genomsnittliga utsläppen från den nya personbilsflottan. Vid årsskiftet 2019/2020 fanns det 96 952 laddbara  personbilar i trafik i Sverige, vilket motsvarar 2 procent av den totala svenska personbilsflottan.


Totalt uppger Trafikanalys i sin årssammalställning att det under 2019 nyregistrerades 366 961 personbilar vilket är en ökning från 365 535 under helåret 2018. Under 2019 registrerades 4 721 husbilar, 15 795 batteridrivna elbilar (7 147 under år 2018), 33 123 elhybrider samt 24 907 laddhybrider.

Samtidigt ökar de genomsnittliga utsläppen från bilar som drivs med bensin eller diesel. Utsläppen från nya bensindrivna bilar har ökat till 130 g/km och är de högsta sedan 2013. För nya dieseldrivna bilar ligger utsläppen nu på 137 g/km, vilket är det högsta värdet sedan 2011. 

– Utsläppen från nya fossildrivna bilar ökar när de borde minska och det är en bekymmersam utveckling. Det finns en trend i samhället att bilarna blir större och tyngre och det får genomslag på det sätt man kan se i statistiken, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.