Bild
Nästa artikel
Nästa tekniksteg, övervakning av trötthet

Nästa tekniksteg, övervakning av trötthet

NYHETER

Trötthet anses av många vara ett underskattat problem vid bilkörning och när VTI undersökte frågan 2009 kom de fram till att var tredje bilförare varit nära att somna eller somnat till när de körde. Nu börjar trötthetsövervakare komma i praktiskt bruk.

Trötthet hos förare bidrar varje år till ett stort antal trafikolyckor och undersökningar tyder på att detta kan vara en bidragande orsak i så många som 10­ till 40 procent av alla olyckor. VTI har sedan länge forskat kring trötthet och kartlagt förekomsten av trötta förare och trötthetsrelaterade olyckor men nu kommer tekniken till hjälp via trötthetssensorer i bilen. Själva undersökningarna gjordes så tidigt som 2009 då forskaren Anna Anund doktorerade med avhandlingen Sleepiness at the wheel och avhandlingens kappa finns översatt till svenska med rubriken Trötthet i samband med bilkörning

VTI skriver att 30 procent av förare i åldern 20 till 24 år uppger att de somnat eller nästan somnat i samband med bilkörning under ett enstaka undersökt år. Att ha sovit för lite, att ha varit vaken för länge eller att köra sent på natten eller tidigt på morgonen ökar risken för en trötthetsrelaterad olycka och riskgrupperna är framförallt unga förare, yrkesförare, skiftarbetare och förare med sömnstörningar.

Andra viktiga frågor är hur arbetstider och körtid påverkar förekomsten av trötthet. En central frågeställning är hur man kan mäta och detektera trötthet hos förare på ett tillförlitligt sätt. Detta är intressant dels för att ta fram mätmetoder för forskningsändamål, dels för att  bidra till utvecklingen av förarstödsystem som syftar till att varna föraren när denne blir för trött.


Men med allt mer avancerade tekniska hjälpmedel i våra bilar ser problemet ut att kunna lösa med hjälp av förarassistans. Under första kvartalet 2018 installerar Nettbuss Bus4You ett säkerhetssystem med trötthetsvarnare i sin busspark skriver de i ett pressmeddelande. Först ut är åtta nya bussar på Oslo–Arlanda–Stockholm-linjen där trötthetsvarnarna med ny ögonscanningsteknik prövas. Om de uppfyller bolagets säkerhetskrav kommer alla deras bussar att utrustas med den nya tekniken inom ett år. 

Forskaren Anna Anund, som doktorerade med avhandlingen, är forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI och har samlat kunskap om potentialen hos olika åtgärder för att minska förartrötthet under körning. Hon är positivt inställd till att Nettbuss Bus4You installerar trötthetsvarnare ombord på bussarna.

– Åtgärder i form av tekniska lösningar, som trötthetsövervakningssystem, har sannolikt god effekt för vakenhetsnivån, bekräftar Anna Anund.

– Vi har valt att satsa på trötthetsvarnare eftersom vi har mycket nattrafik, i synnerhet till Arlanda flygplats. Vi är fullt medvetna om det generella problemet med mobilanvändande i trafiken och därför väljer vi ta ett steg mot ökad säkerhet på våra svenska vägar i samhället, säger Robert Nyberg vd Nettbuss Travel.

Så fungerar säkerhetssystemet med MagicEye-teknik

Säkerhetssystemet utgörs av en kamera som sitter på ratten kopplad till förarsätet. Om kameran registrerar avvikande rörelsemönster hos föraren, som skulle kunna tyda på trötthet eller bristande koncentration, vibrerar sätet. Samtidigt skickas en signal till trafikledningen som kan kontakta föraren. Bevakningssystemet är i drift dygnet runt, sju dagar i veckan. Tekniken kallas MagicEye och levereras av Datik. Trötthetsvarnarna är en förbättring av bolagets befintliga bevakning som pågår dygnet runt.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.