Nästa artikel
Nästan en av fem har ett oreparerat stenskott i vindrutan
NYHETER

Nästan en av fem har ett oreparerat stenskott i vindrutan

Publicerad 26 januari 2021 (uppdaterad 26 januari 2021)
Alla stenskott som stör förarens synfält är en säkerhetsrisk men även ett obetydligt stenskott kan snabbt bli ett dyrt vindrutebyte. Trots detta kör nästan en av fem svenskar med ett oreparerat stenskott i vindrutan och en relativt stor andel kör med spruckna eller smutsiga glas längs vägarna.

På grund av grus och sand som samlats på vägarna under vintern är början av året den vanligaste tiden att råka ut för stenskott. Skadeverkstaden Werkstas enkät avslöjar även att många svenska bilisters vindrutor är i dåligt skick.

Enligt resultaten i enkäten har för närvarande var femte (17,5 procent) bilist ett stenskott i rutan. Tio procent anger att vindrutan har repor och ungefär åtta procent har en spricka.

– Att det redan finns ett stenskott i rutan på nästan vart femte bil är en stor andel, men i verkligheten kan den här andelen bilister till och med vara ännu större. Utifrån min egen arbetslivserfarenhet finns det många stenskott som bilägare inte ens märker, eftersom stenskotten kan gömma sig bakom en spegel, under en vindrutetorkare eller längs någon kant på glasytan som inte syns, konstaterar Urban Tibbelin, Operations Chef på Werksta Sverige.

Efter vintern samlas det vanligtvis mycket sand och sten längs vägarna. Det här gör att stenar lätt slungas upp från däcken på bilen framför och skjuts in i vindrutan vilket orsakar stora mängder stenskott varje år. En torr vinter med lite snö leder å ena sidan till att vägarna sandas mindre men å andra sidan samlas stenmaterial som lossnar från vägen.

Sikten påverkas inte bara av fysiska skador, smutsiga vindrutor kan också orsaka farliga situationer i trafiken. Trots det här erkänner 20 procent av bilisterna att deras vindruta är smutsig.

Ett litet stenskott kan verka oförargligt men blir ofta större med tiden på grund av vibrationer och förändrade utetemperaturer vilket leder till att rutan spricker. Speciellt kanterna är känsliga områden och stenskottet kan också reflektera ljus och på så sätt försämra sikten och därför är det viktigt att reparera skadan när den uppstår.

Ett stenskott som är mindre än en femkrona kan vanligtvis repareras utan att man behöver byta ut vindrutan så det lönar sig att skydda stenskottet med genomskinlig tejp direkt när det upptäcks. På så sätt kan du hjälpa till att garantera bästa möjliga resultat och kommer troligen att undvika att behöva byta ut vindrutan. Kostnadsskillnaden mellan att reparera och att byta ut vindrutan är betydande så det lönar sig att åtgärda stenskottsskadan snabbt.

– Jag rekommenderar också att man regelbundet granskar skicket på vindrutan, eftersom ett stenskott kan dyka upp på ett ställe man inte genast lägger märke till och sedan kan det växa sig större med tiden om man inte åtgärdar det. På våra verkstäder kommer det ständigt förfrågningar om reparationer av spruckna glas med den gamla borrmetoden. För moderna glas gör man inte borrningar längre och glas med större sprickor byts alltid ut. Det är det enda sättet där man kan garantera ett säkert slutresultat, avslutar Urban.

Undersökningen genomfördes av SynoInt i januari 2021. Sammanlagt svarade 1009 svenskar i åldern 18─80. Materialet samlades in via en enkät på nätet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.