Bild
Nästa artikel
Niessman+Bischoff iSmove

Niessman+Bischoff iSmove

2021

Liten utvändigt men stor invändigt var parollen då Niessman+Bischoff utveckalde iSmove. En designmässig läckerhet med ganska mycket nytänk tycker vi.

Linerclass är ett begrepp som hörs ganska ofta och med Liner menas en stor och dyr husbil med massor av utrustning. Inte sällan är inredningen av toppklass och tillvalen oändliga. Niesman+Bischoff har länge haft en fot i detta segment med sin serie Flair som är byggd på Iveco och även de mindre Fiatbaserade Arto snuddar vid samma gräns som i och för sig är ganska töjbar.

För några år sedan kom Smove som till skillnad från de andra är halvintegrerad. Smove är ett litet tekniskt underverk där många utrymmen har flera användningsområde men främst känns den kanske mest som ett designstatement, som även kostar en hel del.
 Nya iSmove fortsätter i samma fotspår men utöver den läckra designen finns det mycket praktiskt tänk som ger faktisk nytta. Det har satsats på förvaring av alla de slag och även viktbesparing vilket betyder att det faktiskt går att använda förvaringsutrymmena. Tanken är att det ska finns gott om lastvikt redan med totalvikten 3500 kilo. Kom bara ihåg att om man adderar saker som markis, större kylskåp och annat som inte ingår i originalutrustningen så påverkar det även lastvikten. 

Det finns två iSmove i detta skede: 6.9 E är drygt sju meter lång och har höga enkelsängar och stort garage. iSmove 7.3 F är några decimeter längre och har queenbed. De är båda baserade på Fiat Ducato med chassin från AL-KO och är 230 cm breda och 285 cm höga. Motoralternativen är 140- eller 180 hästkrafter. Färskvattentanken är på 200 liter och gråvattentanken rymmer 130 liter.

iSmove finns med alternativa chassin med högre totalvikt, 3500 chassit kan vägas upp till 3700 kg och vill man ha mer än så får man välja ett annat chassi med totalvikten 4500 kg. Den lite mindre iSmove 6.9 E uppges ha en lastvikt på 660 kg. 
 
Taggar: Nyheter, Niesmann

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.