Den här bilden visar den fina verksraden hos Bengt i Örkelljunga som inte har något med Trygg Hansas undersökning att göra.

Nästa artikel
Nu kan du få hjälp till verkstaden
NYHETER

Nu kan du få hjälp till verkstaden

Publicerad 27 januari 2015 (uppdaterad 27 januari 2015)

Den här bilden visar den fina verksraden hos Bengt i Örkelljunga som inte har något med Trygg Hansas undersökning att göra.

Att lämna och hämta bilen på verkstaden ger mer ångest än att både deklarera och att gå till doktorn, och var femte svensk uppger att de har verkstadsångest enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa. Nu lanserar Trygg-Hansa Hämtservice som en ny del i sin bilförsäkring.

80 procent av bilägarna i Sverige har någon gång behövt lämna in sin bil på verkstaden, och var femte uppger att de känner ångest inför att lämna och hämta bilen på verkstaden.Detta framkommer i en ny undersökning från Trygg-Hansa. Undersökningen visar att fler svenskar får ångest över att lämna in bilen på verkstaden än av att besöka en läkare, att deklarera eller till och med lämna in datorn på lagning. Det enda som innebär mer ångest än att avbryta sin dag för verkstaden är ett besök hos tandläkaren. För att ge ökad service och avlastning för kunder som drabbas av en bilskada väljer Trygg-Hansa att lägga till hämtservice i sin bilförsäkring. Hämtservice är inkluderat i hel- och halv bilförsäkring hos Trygg-Hansa och innebär hämtning och lämning av bilen på verkstaden i samband med en skada.

- Vi pratar med hundratals kunder varje dag och vill gärna göra vad vi kan för att underlätta deras vardag. Om din bil skadas och behöver repareras kan du använda Hämtservice utan att det kostar något extra. Du behöver inte stuva om i kalendern för att lämna in bilen på verkstad, eller försöka lista ut hur du ska ta dig till verkstaden för att hämta den igen. Vi löser det åt dig, säger Jonas Frid, ansvarig för motorförsäkringar på Trygg-Hansa.

Ångesten beror på tidsbrist
Även om många upplever att det är jobbigt att lämna och hämta bilen på verkstaden uppger 84 procent av respondenterna att de har bra erfarenheter av bilverkstäders arbete. Enligt Trygg-Hansas undersökning beror ångesten inte på verkstadens faktiska jobb utan snarare på brist på tid hos respondenterna och avbrottet i vardagen som ett verkstadsbesök innebär.

- Närmare 30 procent av de svarande säger att lämna in bilen på verkstaden ger ångest för att det är ett avbrott i vardagen och tar mycket tid. Det är precis detta ångestmoment som kunden nu kan slippa. Ytterligare drygt 20 procent menar att ångesten beror på att de måste hitta nya lösningar för att ta sig till jobb eller skola och här kan vi hjälpa till att erbjuda hyrbil, säger Jonas Frid.

Hämtservice lanseras runtom i Sverige i samarbete med de verkstäder som Trygg-Hansa anlitar. Tjänsten kan användas vid alla skador på bilen som täcks av försäkringen, utom glasskador. För att servicen ska fungera måste bilen vara körbar och den får inte ha skador som påverkar trafiksäkerheten.

Så här fungerar Hämtservice:
- Ring till Trygg-Hansa om du får en skada på din bil. I de flesta fall kan skadan besiktigas med hjälp av några foton som du tar med mobilen.
- Tillsammans med verkstaden kommer du överens om en tid som passar dig för att hämta upp bilen hos dig.
- Trygg-Hansa tar din bil till verkstaden, och när bilen är lagad kör vi tillbaka den till dig.
Läs mer på www.trygghansa.se och se efter om Hämtservice finns i din region.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.