Världspremiären skedde den 15 maj där Robert Falck, grundare och vd för Einride, DB Schenkers vd Jochen Thewes och Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland var värdar för evenemanget som lockade mycket press.

Nästa artikel
Nu rullar självkörande lastbil på allmän väg
NYHETER

Nu rullar självkörande lastbil på allmän väg

Publicerad 15 maj 2019

Världspremiären skedde den 15 maj där Robert Falck, grundare och vd för Einride, DB Schenkers vd Jochen Thewes och Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland var värdar för evenemanget som lockade mycket press.

Nu rullar den första T-poden vid DB Schenkers anläggning i Jönköping. T-pod är en hyttlös, eldriven, självkörande lastbil utvecklad av Einride.

– Det är ingen lång sträcka, men det är ett första steg som kommer att revolutionera delar av vår bransch, säger Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

T-poden, det självkörande fordonet, trafikerar en kort sträcka mellan två av DB Schenkers anläggningar i Jönköping. Den totala sträckan är endast cirka 300 meter men hundra av dessa är på allmän väg.

I samband med att DB Schenker och Einride redogjorde för sina planer att introducera ett självkörande fordon väcktes en del oro i chaufförsleden att deras jobb skulle försvinna.

– Det är verkligen inte så jag ser det. För det första måste vi ha utbildade chaufförer som övervakar fordonen och kan ta över kontrollen av dem om det behövs. Jag ser framtidens fjärrchaufförer som en del av ett team som jobbar i ett kontrollrum där T-podar övervakas och har beredskap för att ta över styrningen då situationen kräver det. För det andra har jag svårt att se att ett sådant fordon skulle kunna utföra distributionstrafik där själva framförandet av fordonet bara är en liten del av arbetsinnehållet, säger Mats.

T-podarnas främsta användningsområden, i alla fall i det korta perspektivet, är i mindre komplexa trafikmiljöer som till exempel på motorväg utan mötande trafik.

– Nästa steg för oss skulle kunna vara att prova T-poden på en längre sträcka – exempelvis mellan våra terminaler i Jönköping och Borås. Det är en möjlighet för oss att optimera vår internlogistik mellan våra anläggningar över hela Sverige. Ju fler punkter vi kan binda samman på detta vis, ju effektivare kan vi bli.

Fakta om T-pod

  • Lastkapacitet: 15 standardpallar vilket motsvarar 15 kvadratmeter.
  • Längd: Cirka 7 meter.
  • Vikt: 20 ton med full last.
  • Batteri: Batteriets kapacitet är 200kWh. En laddning räcker för 20 mil.

Bakgrund

Einride är ett svenskt teknikföretag som utvecklar ett hållbart transportsystem som bygger på självkörande, elektriska lastbilar. I november 2018 initierade Einride och DB Schenker den första installationen av en T-pod på DB Schenkers anläggningar i Jönköping. Det var den första kommersiella installationen av sitt slag i världen.

I mars i år konstaterade Transportstyrelsen att T-poden kan fungera i enlighet med svenska trafikregler och godkände ansökan om att utöka piloten till att även omfatta offentlig väg.

Tillståndet gäller till 31 december 2020.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.