Bild
Nästa artikel
Ny teknik, tanka din elbil med salt

Ny teknik, tanka din elbil med salt

NYHETER

Batteritekniken, som baseras på joniserat salt, har något år på nacken och kan vara mycket lovande. Det är företaget NanoFlowcell som visar upp tekniken i en futuristisk bil på årets bilmässa i Genève.

Det Lichtensteinbaserade företaget NanoFlowcell är igång igen men de brukar visa upp sina framtidsvisioner på bilmässan i Genève. Förra året tog de med sig Quantino utrustad med ett så kallat flödesbatteri innehållande flytande elektrolyter. I år är det dags att spinna vidare på teknologin med ett nytt fordon.

De beskriver tekniken som en unik kombination som är överlägsen alla övriga batteritekniker och ett genombrott i energilagring. Grundidén är att nanoFlowcell® lagrar elektrokemisk energi och omvandlar den till elektricitet. Tekniken ska i energihänseende vara i paritet med kapaciteten hos lithium-ion. nanoFlowcell beskriver det som ett genombrott för elfordonsanvändning.

Med två joniserade vätskor, en negativt laddad och en positivt vilka båda är billiga i tillverkning, som sammanförs bildas utnyttjbar energi. Elekriciteten produceras i nanoFlowcell®. Jonlösningarna är enligt NanoFlowcell egentligen salt i flytande form och när de förs samman genereras elektricitet. Vätskorna är åldersbeständiga, är inte giftiga eller brandfarliga och kan massproduceras. Dessutom kan de distribueras på motsvarande sätt som bensin och befintlig infrastruktur med "bensinstationer" kan behållas.

På sin hemsida beskriver de tekniken (engelsk text) där de menar att tekniken skulle kunna börja användas redan idag. Till skillnad mot andra fossilfria alternativ medger denna teknik tankning och har därmed inte de räckviddsproblem som elfordon dras med.

När man tankar fordonet känns processen igen från dagens bensin/diesel med den skillnaden att det är ett dubbelmunstycke som används.
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.