Bild
Nästa artikel
Nya Fiat provkörd i Italien

Nya Fiat provkörd i Italien

Faceliftad Ducato med helt nya motorer

Presentationen av de nya motorerna, och den faceliftade interiören, skedde vid Fiats stora testanläggning i närheten av den lilla byn Balocco utanför Milano. Husbil & Husvagns medarbetare Lars Erik Paulsson var på plats.

Fiat Professional har  utvecklat ett helt nytt insprutningssystem, Multijet II, som ska göra motorerna bränsleeffektivare, ännu körvänligare och ännu tystare. De nya Euro 5-klassade motorer är alltså inte någon modifiering av befintliga produkter, utan helt nya motorer.

Det nya insprutningssystemet arbetar med snabbare spridar som kan ge hela åtta, mycket exakt styra, bränslepulser per arbetstakt. Detta ger en renare förbränning och en lägre bränsleförbrukning – och därmed mindre belastning på miljön.

– Vår mest ekonomiska motor har en förbrukning på 6,4 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 169 g/km, säger Bertrand Noguès på Fiat Professional.

Det nya motorprogrammet består av 4 olika motorer med helt olika karakteristik. Minst är en 2-litersmotor på 115 hk som vänder sig till dem som väljer en liten husbil och vill köra snålt.

Snäppet större är en 2,3-litersmotor som finns med 130 eller 148 hk (den senare har turbo med variabel turbingeometri) som båda utmärker sig för sitt höga vridmoment.

För den som söker extra mycket kraft finns en 3-litersmaskin på 177 hk – även denna med variabel turbingeometri – som även kan kombineras med den 6-växlade Comfort-Matic-växellådan.


Även den passiva säkerheten har förbättrats i Ducato, med bland annat en 120-liters krockkudde på passagerarplatsen som standard. Som tillval finns dessutom sido- och fönsterkrockkuddar.

Mest iögonenfallande är att man nu redan från fabrik kan välja mellan tre olika designer på instrumentbrädan: ”Standard” som är konventionellt svart, ”Techno” med alumniumfärgade detaljer och ”Elegant” med ädelträfärgade detaljer. Vridbara framstolar kan fås från fabrik, och klädseln finns i olika färger.

Läs rapporten från provkörningen och resten av artikeln i nästa nummer av Husbil & Husvagn som kommer ut i butik den 17 maj.

Taggar: Nyheter, Hem

Kommentarer

#1
KABE-RO
2011-05-04 19:43

det var en stor uppdatering av en redan bra bil det mest intresanta var ar dom nya motorerna ock krock kuddarna.

#2
Mikael Galver
2011-05-05 14:58

Äntligen! Att krockkudden inte blev standard före 2011 är ju inte så imponerande. Varför inte låta resten av kuddarna vara standard redan nu? Kul att man kan få olika inredningar, då kan tillverkarna få mer variation i modellfloran.

#3
Tommy Edling
2011-05-08 15:37

Ännu en fjäder i hatten till FIAT. som stärker sitt namn ytterligare på marknaden.. Bra valmöjligheter ger säkert klirr i kassan . samt ökad försälningsstatestik ....

#4
Stig Aatsidan
2011-06-08 16:48

Såg i tidningen att den nya 177 hästaren hade samma vridmoment, som den gamla. Var kommer hästkrafterna ifrån, utan vridmomentsökning?

#5
Kenneth Mårtensson
2011-06-12 21:46

Den gamla motorn (157 hk) hade max vridmoment vid 1600 varv/min. Den nya 177 hk motorn har samma vridmoment men redan vid 1400 varv/min. Om man utnyttjar det på rätt sätt, med högre utväxling, får man lägre varvtal vid samma hastighet. Det tror jag säkert att Fiat har gjort.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.