Bild
Nästa artikel
Gulf i Harads lyckades passera, inte bara ett, utan flera nålsögon för att kunna fortsätta vara verksam. Efter ett dussin försök hos olika kreditgivare lyckades de erhålla hjälp från Sparbanken i Nord, som är en bank med lokal anknytning.
Gulf i Harads lyckades passera, inte bara ett, utan flera nålsögon för att kunna fortsätta vara verksam. Efter ett dussin försök hos olika kreditgivare lyckades de erhålla hjälp från Sparbanken i Nord, som är en bank med lokal anknytning.

Nya miljökrav kan stänga mackar i glesbygd 2022

NYHETER

Upp till 500 glesbygdsstationer riskerar att behöva stängas 1 juli 2022 menar Svensk Bensinhandel. Detta eftersom merparten står inför stora och svårfinansierade investeringar för att möta nya miljökrav.

I ett pressmeddelande varnar Svensk Bensinhandel för följderna av ny miljölagstiftning som träder i kraft 1 juli 2022. Då blir det skärpta miljökrav som innebär att cisterner och rörledningar behöver fuktisoleras, vilket oftast innebär plastning av utrustningen, en investering på runt två miljoner kronor för de flesta glesbygdsmackar.

Bankerna är inte särskilt intresserade att ge lån för detta då det även finns regler om saneringar vid en nedläggning, alltså finns en odefinierad miljöskuld som varken en ny köpare eller en bank är intresserad att ta över. Eftersom det är svårt att få lönsamhet i en mindre bensinstation är det svårt för dessa företagare att bygga upp ett tillräckligt eget kapital trots att det enligt Tillväxtverket är en viktig fråga för lokalbefolkningen att det finns post- och paketservice samt tillgång till drivmedel.

– Det varken allmänheten eller landets politiker tycks förstå är ett en stor del av drivmedelsbranschen har en stor ofinansierad miljöskuld, som utgör ett näst intill oöverstigligt hinder vid generationsskifte eller för att erhålla krediter vid investeringar, kommenterar Robert Dimmlich, VD för branschorganisationen Svensk Bensinhandel som även skriver att landets glesbygdsstationer håller samhällen och andra näringar som är verksamma i glesbygd levande. Ofta är dessa stationer samhällets sista servicepunkt och är ofta ombud för både paket, apotek, kompletteringshandel samt drivmedel.

Denna investering, och omöjligheten att finansiera densamma, kommer innebära att flera hundra glesbygdsstationer riskerar att behöva läggas ner den 1 juli 2022. Dessutom med en överhängande risk att efterlämna en miljöskuld som är ofinansierad, som riskerar att hamna i kommunens knä.


– På kort sikt behöver en säker finansieringslösning komma på plats för att erbjuda brygglån och möjliggöra glesbygdsstationer att kunna finansiera sina investeringar. På längre sikt är det helt nödvändigt att hitta en finansieringslösning för landets drivmedelsbransch och dess ofinansierade miljöskuld som enligt Svensk Bensinhandel uppgår till drygt 600 miljoner kronor, avslutar Robert Dimmlich pressmeddelandet.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.