Nästa artikel
Nya motorer på Fiat Ducato inför 2020
NYHETER

Nya motorer på Fiat Ducato inför 2020

Publicerad 12 augusti 2019 (uppdaterad 6 februari 2023)
Till nästa årsmodell får Fiat Ducato nya motorer eftersom de nya utsläppskraven börjar tillämpas i september. I och med detta måste alla motorer uppfylla Euro 6d-Temp och effektnivåerna ändras.

Som inget annat basfordon har Fiat Ducato skapat sig en dominerande ställning och vi har vant oss vid dess Multijet-motorer. Nu är det dags för en uppgradering vars orsak är ökade krav på utsläppen.

Motorvolymen ligger kvar på 2,3 liter och samtliga fortsätter att ha turboladdning och får avgasrening via SCR-Kat och Ad-Blue. Den finns i fyra effektnivåer, från Multijet 120 till 180 och den tidigare sexväxlade robotlådan ersätts med en niostegs automatlåda som har tre olika körlägen att välja på, Normal, Eco samt Power. Service ska utföras efter 4 800 mil eller vartannat år om körsträckan inte uppnås inom tidsintervallet.

Den tidigare 115-hästkraftersversionen får ökad effekt och blir i det nya utförandet på 120 hk vilken liksom på övriga motoreffekter får en ny turbokompressor som har variabel bladgeometri för snabbare gasrespons. Fiat förklarar funktionen på följande sätt, Den elektroniskt kontrollerade turboladdaren anpassar sitt flöde till hastighet och körstil för att ge optimerad laddning hela tiden. Detta tack vare variabla turbinblad som reglerar avgasflödet och följaktligen turboladdarens hastighet och kraft. Maxeffekten på 89 kW (120 hk() tas ut vid 2 750 varv/min och det maximala vridmomentet är 320 Nm vid 1 400 varv/min. Fiat menar att denna version är den mest ekonomiska genom lägst vikt och förbrukning.  Versionen kan bara fås med en sexväxlad manuell växellåda. Jämfört med 115 Multijet2 Euro 6B är vridmomentet högre, likaså ökar dragkapacitet till 2 500 kilo.

Jämför man den nya Multijet 120 med den tidigare Multijet 130 blir effekten tio hästkrafter lägre medan det maximala vridmomentet är samma. För de som vill ha lite mer effekt kommer troligen den nya Multijet 140 Euro 6d-TEMP att locka på kommande årsmodeller och bedöms av Fiat bli den mest sålda motorvarianten på husbilar. Effekten på 104 kW (140 hk) tas ut vid vid 3 500 varv/min och det maximala vridmomentet på 350 Nm är bredare än 120-versionen och nås från 1 400 varv/min och ligger praktiskt taget konstant på denna nivå upp till 2 500 varv/min. Till denna motor kan man även välja Fiats nya niostegade automatväxellåda. 

Nästa steg i den nya motorfamiljen blir Multijet 160. Här blir motoreffekten 117 kW (160 hk) vid 3 600 varv/min och vridmomentet högre än i Multijet 120 respektive 140 och har dessutom det bredare spann som även 140 har, 160-versionen ligger på 380/400 Nm från 1 500 till 2 750 varv/min vilket är 20 Nm högre jämfört med Euro 6B. Det lägre värdet avser versionen med manuell växellåda. Även Multijet 160 kan fås med den nya niostegade automatväxellådan. Den här motorvarianten kan användas upp till totalvikter på 4,4 ton för versionen Ducato Maxi med specifik växellåda.

Den version som har högst effekt är Multijet 180 vars maximala effekt på 130 kW (178 hk) uppnås vid 3 500 varv/min och det maximala vridmoment ligger på 400 Nm från 1 500 till 3 000 varv/min om motorn är kombinerad med manuell växellåda, med automaten är det 450. Effekten är enligt Fiat samma som den tidigare Multijet 180 med manuell låda men högre med automat.

Effektdiagram för Multijet 120

Effektdiagram för Multijet 140

Effektdiagram för Multijet 160

Effektdiagram för Multijet 180. Den lägre vridmomentsgrafen är för manuell växellåda.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.