Bild
Nästa artikel
Den här unika husbilen från 60-talet kommer sannolikt att slippa besiktigas i fortsättningen
Den här unika husbilen från 60-talet kommer sannolikt att slippa besiktigas i fortsättningen

Nya regler för besiktning av veteran

NYHETER

I maj nästa år blir det nya regler för besiktning av äldre bilar och motorcyklar. Då övergår Sverige från en fast årsmodellsgräns till en rullande femtioårsgräns men även vanliga årsmodeller berörs på marginalen.

Besiktningsreglerna har varit på tapeten ett tag nu och då tänker nog de flesta på förslaget om vanlig kontrollbesiktning varannat år, något som aldrig blev av enligt ett beslut i december. Kvar av förslaget om utglesad besiktning blev förlängd besiktningsperiod, från 12 till 14 månader. Enligt de nya reglerna som träder i kraft 20 maj 2018 ska första besiktningen ske tre år efter att bilen tagits i bruk och påföljande efter ytterligare två år. Efter dessa fem år ska bilen besiktigas var 14:e månad. 

Ett annat beslut om besiktningar rör alla Epa- och A-traktorer som nu måste göra en kontrollbesiktning första gången efter fyra år och därefter vartannat år.

Beslutet innebär att besiktningsintervallen för motorredskap klass 1, EG-mobilkranar, släpvagnar som dras av sådana fordon, bilar ombyggda till motorredskap (s.k. Epa-traktor) och bilar ombyggda till traktorer (s.k. A-traktor) ändras så att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år. Bestämmelserna träder i kraft den 20 maj 2017 men ska tillämpas först på besiktningar som görs fr.o.m. den 20 maj 2018. skriver regeringen i sitt beslut.

Den här gången handlar det om veteranbilar som är besiktningsbefriade i Sverige när de är av 1950 års modell eller äldre. Detta ändras nu till en rullande 50-årsgräns från och med 20 maj 2018 vilket gör att den första årsmodell som blir besiktningsbefriad enligt de nya reglerna är de från 1968. För motorcyklar gäller en rullande 40-årsgräns. Rent juridiskt innebär detta att alla personbilar, lastbilar och bussar omfattas utan avgränsning, även personbilar klass 2, husbilar. Att det sannolikt inte förekommer några sådana av årsmodell 1968 eller äldre är en annan sak.


Nu är det dock inte så att du kan ta en bil från skroten och börja köra den bara för att åldersgränsen passerats. För att regeln ska träda i kraft måste fordonet vara godkänt när den rullande besiktningsfriheten inträder, annars blir det till att göra en sista godkänd besiktning även om fordonet passerat åldersgränsen med råge.

Det finns dock fortfarande några oklarheter som Transportstyrelsen och EU ska komma överens om.

– Några detaljer är inte klara utan kommer att arbetas fram. Bland annat börjar reglerna gälla ett specifikt datum, den 20 maj 2018, samtidigt som reglerna pekar på årsmodell som fastställs utifrån ett kalenderår. Hur detta ska lösas får vi be att återkomma om, säger Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.