Bild
Nästa artikel
Ökat digitalt intresse för Skövde, Billingen och Skaraborg

Ökat digitalt intresse för Skövde, Billingen och Skaraborg

NYHETER

År 2020 har varit ett aktivt år för Next Skövde som har ställt om verksamheten och tagit initiativ för att stötta de företag som har drabbats av pandemin, till exempel genom lokala kampanjer. De ser också ett ökat intresse för Billingen, Skövde, och Skaraborg bland följare i sociala kanaler och på webbplatserna.

Intresset för inspiration om Skövde har ökat tydligt under 2020. Antal följare på Next Skövdes konton på Facebook och Instagram har ökat med 36 procent jämfört med 2019. Totalt har kontona nu cirka 17 500 följare.

Next Skövde har producerat många olika kampanjer under 2020 för att locka till besök på Billingen, ”hemester” i Skövde, ”besök i Skövde centrum” eller i allmänhet få upp ögonen för Skaraborg. En specifik insats har varit den nya dokumentärfilmen ”Storverk i småstadsmiljö”. Det materialet har lockat till 1,4 miljoner visningar digitalt. Mycket av materialet har landat på Next Skövdes kanal på Youtube, som har ökat antalet prenumeranter med 269 procent.

– Vi är glada över det stora intresset för det material vi producerat under året. Vi har anpassat oss till pandemins förutsättningar och upplever att vi nått ut väl med våra budskap, säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde.

Billingen har varit otroligt välbesökt under året både fysiskt och digitalt. Webbplatsen för Billingen Skövde sköts av Next Skövde. På den har antalet användare ökat med 56 procent under 2020. Inom bolaget jobbar de också aktivt för att utveckla destinationen Billingen med nya besöksmål som exempelvis en ny bikepark.

Inom ramen för samverkansprojektet Visit Skaraborg har Next Skövde tillsammans med alla turistorganisationer under året utvecklat gemensamma produkter i Skaraborg, som därefter har marknadsförts tillsammans. De har arbetat tematiskt under begreppen Vandra, Cykla, Golfa och Tågluffa i Skaraborg. Därutöver har Edible Country Skaraborg utvecklats med pop up-restauranger i naturen, mat- och upplevelsevandringar i platåbergslandskapen samt familjebesöksmål kopplat till sagofigurerna i projektet KLUB. Alla de olika produkterna finns samlat på webben www.skaraborg.nu. Den webbplatsen har det senaste året haft drygt 100 000 sidvisningar.


– Vi har verkligen fått fart på samarbetet i Skaraborg och plockat fram många intressanta produkter tillsammans. Vi räknar med att hjälper oss att sätta Skaraborg på kartan och locka både nya besökare och besökare som väljer att återkomma eller att förlänga sin vistelse, säger Jessica Bergstrand, destinationsutvecklare på Next Skövde

Verksamhetsområdet evenemang och möten är det som i störst utsträckning påverkats av Coronapandemin. Där har Next Skövde gjort stora omställningar. De har aktivt bidragit till tillskapande av flera digitala evenemang och upplevelser utomhus såsom digitala webbsändningar, digitala upplevelsepromenader, konstutställningar utomhus med mera. Totalt har de varit delaktiga i 14 nya satsningar. Därtill kommer mer långsiktiga insatser såsom planeringsarbetet inför SM-veckan i Skövde vintern 2023, som påbörjats under året med Next Skövde som projektledare.

– Jag känner att vi verkligen har jobbat på och ställt om vår verksamhet efter omständigheterna. Vi har fått ut många nya produkter och ökningen av visningar i våra egna kanaler visar på ett stort intresse för det vi skapar, avslutar Mats Olsson, VD på Next Skövde.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.