Nästa artikel
Omkörning i 30 på 30-väg kan ge böter
NYHETER

Omkörning i 30 på 30-väg kan ge böter

Publicerad 3 november 2020
De sedan i oktober införda cykelgatorna där cyklister och bilister ska samsas kan komma att ge bilisterna nya utmaningar. Även om inte hastighetsgränsen överskrids kan en bilist få böter och högerregeln gäller inte.

Det införs allt fler vägtyper som får kallas ovanliga. Vet du exempelvis vad som gäller på en bygdeväg eller på gångfartsområdet? Tanken för det sistnämnda är att det är fotgängarna som ska ha företräde och att bilisterna bara får köra i gångfart. På bygdevägarna har två körfält byggts om till ett enda som går i mitten av vägen och vägrenarna ska användas som gång- och cykelbanor. När bilar möts är tanken att det är motorfordonen som ska köra ut i vägrenen. 

I oktober kom ytterligare en udda vägtyp när kommuner även får möjlighet att införa något som kallas cykelgata. Där är det cyklisterna som har företräde och bestämmer hastigheten.

Cykelgatan har fått en särskild skylt och införs den 1 december. Cykelgatorna kommer framför allt dyka upp i täta stadsmiljöer där det inte finns plats för en separat cykelbana.

Högsta tillåtna hastighet för alla trafikanter är 30 km/tim, men om en cyklist cyklar långsammare än så ska bilisten alltså anpassa sig. Bilförare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon som redan befinner sig på cykelgatan.

Nu förtydligar Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) vad som gäller på gatorna där cyklisterna bestämmer.

– Kör en cykel runt 20 kilometer i timmen ska bilarna egentligen inte köra om den på en sådan här gata trots att det är 30. Vid korsningar, där högerregeln annars gäller, gäller här att den som cyklar på gatan har förtur oavsett om en bil kommer från vänster eller höger, säger han till lokaltidningen Mitt i.

Den som bryter mot reglerna kan dömas till böter.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.