Nästa artikel
Överlast, stora nationella skillnader
NYHETER

Överlast, stora nationella skillnader

Publicerad 5 november 2018 (uppdaterad 9 februari 2023)
I Europa finns absolut ingen enhetlighet när det gäller hur myndigheterna betraktar överlastade husbilar. Varje land har sina egna gränser och bötesbeloppen skiljer sig rejält åt.

Regelverken är ofta snåriga, inte minst i Sverige där överlasten räknas som procent av lastvikten och inte av totalvikten. Systemet har kritiserats eftersom det innebär stora skillnader vid samma överskridande av totalvikten och trots att Transportstyrelsen gick ut med att ändringar var på gång för snart två år sedan har inget mer hänt i frågan. Frågan lär ha hamnat på regeringens bord före sommaren enligt de uppgifter vi fick från Transportstyrelsen och då vi för ögonblicket inte har någon sådan ser det inte ut att finnas en snar lösning i sikte.

Under alla omständigheter ska man förstås undvika att överskrida totalvikten men vissa husbilar har snäva marginaler och inte sällan underskattad verklig vikt från fabrik. Det är rimligt att rekomendera att väga bilen i körklart skick för att sedan börja lasta in allt från campingstolar till kläder och inte underskatta vad sådant väger.

Lastviktsöverträdelser lyder under nationella straffregler och skillnaderna är stora. Vissa länder, som exempelvis Österrike, har dessutom blivit striktare när det gäller kontroller. Notera att de flesta länder tillämpar överträdelsen jämfört med totalvikten och att straffskalorna ofta är komplicerade men även Promobils förenklade sammanställning ger en indikation på bötesnivåerna och i vilka länder det är dyrast att bryta mot lastviktsreglerna.
 

Land / Tolerans / Straff / Anmärkning

Belgien / upp till 2 procent / upp till 330 euro / Utlänningar betalar på plats

Danmark / upp till 1 procent / 10 euro per procent överlast

Frankrike / Ingen tolerans / upp till 750 euro / Över 5 procent överlast körförbud

Storbritannien / Ingen tolerans / upp till 6000 euro

Italien / upp till 5 procent / upp till 1700 euro

Nederländerna / upp till 10 procent / upp till 850 euro

Österrike / Ingen tolerans / upp till 2180 euro

Schweiz / Ingen tolerans / upp till 170 euro / vid mer än 5 procent överlast blir det åtal

Spanien / upp till 5 procent / upp till 4600 euro

För den som vägt upp sin husbil för att öka lastvikten, exempelvis från 3,5 ton till 3,85 gäller andra körkortsregler. De svenska övergångsreglerna för körkort tagna före 1996-07-01 och som inte varit indragna sedan dess ställer till problem utomlands.

Det finns anledning för dem som omfattas av övergångsreglerna och har en husbil över 3,5 ton att förse sig med dokument om körkortets giltighet innan någon barsk utländsk polis försöker tillämpa de allmänna europeiska regelverket där en B-behörighet enbart gäller upp till 3,5 tons totalvikt.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.