Nästa artikel
Övning ska ge färdighet
Nyheter

Övning ska ge färdighet

Publicerad 26 juli 2011 (uppdaterad 26 juli 2011)
Husbil & Husvagns Mikael Galvér har fortsatt sin kurs mot att få BE-behörighet i sitt körkort. Det behövs mycket övning på vägen. Mikael Galvér (text och foto)

 

Kunskapsprovet är avklarat och gruppen är nu framme vid uppkörningen. Egentligen heter det körprovet men låt oss kalla det uppkörningen. 
Parallellt med de teoretiska studierna har gruppen träffats fyra söndagsförmiddagar utanför en av bilprovningens lokaler i Uppsala. Eftersom det är just söndagar vi träffas är det gott om plats då inga bilar besiktigas. Vi leds av Arne Björklund som har mångårig erfarenhet av det här med tunga släp och utbildning. Han har haft åkeri och är nu styrelsemedlem med ansvar för trafik, teknik och camping i Caravan Clubs Uppsalasektion. Till våren drar Arne en helt ny Cabby.
 
Uppkörningen består av tre delar: Säkerhetskontroll med funktionsbeskrivning, manöverprov och förarprov. Vi övar på alla moment utom förarprovet, vilket är körning i trafik. Detta beror på att det inte är helt okomplicerat att bli handledare för övningskörning. Bland annat skulle Arne vara tvungen att söka tillstånd för varje enskild kursdeltagare. Dessutom menar han att de flesta klarar det här med körning i trafik ganska bra. 
– Ta det lugnt och håll koll på märkena och trafiksituationen bara. Och glöm inte uppsikten bakåt, säger han.
 
De flesta deltagarna kör med sina egna bilar och vi turas om att dra ett tungt släp med totalvikt på 1500 kilo. Vid uppkörningen används samma släp. Tanken med övningen är att momenten innan körning blir till en ritual där allt görs automatiskt. Därför upprepar vi de olika momenten under alla gånger vi träffas. 
Situationen känns lite spänd när jag för första gången ska utföra ritualen inför de andra deltagarna. Detta tycker jag dock är bra, vid uppkörningen brukar ju de flesta känna sig lite pressade.
 
Arbetsgången ser ut på följande sätt: 
Först kopplar man på släpet efter konstens alla regler och utför säkerhetskontrollen då lampor på både bil och släp, mönsterdjup på alla däck och så vidare kontrolleras. Man öppnar släpet och kollar att lasten är ordentligt surrad och slänger ett öga på registreringsbeviset som ligger i en liten låda. Sedan utförs bromsprov då släpets olika bromsars funktionalitet kontrolleras. Vid uppkörningen görs också en funktionsbeskrivning. Inspektören ställer då frågor om exempelvis hur bromssystemet fungerar eller hur last ska säkras. &

Alla hjälper varandra på kursen som förhoppningsvis leder till BE-behörighet.

Kurskamraten Karin tränar på att backa in i ett garage.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.