Nästa artikel
Premiär för Hymers Crosscamp
NYHETER

Premiär för Hymers Crosscamp

Publicerad 20 mars 2019 (uppdaterad 20 mars 2019)
Crosscamp från Hymer är inte stor, den bygger på Toyota Proce Verso, är under fem meter, väger under tre ton och har uppfällbart tak. Men för den som vill ha en möjlighet till övernattning vid helgutflykterna kan den vara ett mycket trevligt val.

Crosscamp är inget helt eget fabrikat om man ska vara riktigt korrekt. Den tillverkas av Erwin Hymer Group och tillhör kategorin kompakta husbilar vars inredning kan tas ur och har ett uppfällbart tak så att man får en ståhöjd på två meter. Målgruppen är exempelvis sportintresserade som kan ta husbilen ut på äventyr och även sova över i den. För motsvarigheter bland de andra fabrikan hittar man Volkswagen California, Mercedes Marco Polo medan Nissan har Michelangelo.

Hymer bygger sin Crosscamp på Toyota Proace Verso som fått ett uppfällbart tak. Med en längd på 495 centimeter blir förstås utrymmena begränsade men den har i stället andra fördelar. Segmentet fyller absolut en funktion och även om dessa husbilar inte är störst på den svenska marknaden är kategorin stor nog för Hymer att satsa på.

I grundutförandet erbjuds en fyrcylindrig dieselmotor på 1,5 liter och 120 hästkrafter (85 kW) men det finns en 150 hästkrafters (110 kW) tvålitersmotor som alternativ. Båda motoralternativen har SCR och uppfyller Euro 6d TEMP. Den manuella växellådan är sexväxlad medan den automatiska är åttastegad. Crosscamps längd är 495 centimeter, bredden 192 och höjden 199.

Crosscamp byggs på Dethleffs fabrik i Isny och även om Pössl Campster också byggs där är skillnaderna mellan modellerna stora. Modellen är avsedd för två och dessa erbjuds en taksäng som är 120 x 200. Det går även att fälla sätena och då kan ytterligare två sova i den sängen som har måtten 114 x 199. Maximalt finns sittplatser för fem personer.

Framstolarna går att vrida i 180 grader och bildar med första sätesraden och ett bord en liten sittgrupp.

Köket har en tvålågig spis samt ho och enheten går att lyfta ur och användas utanför bilen. I enheten finns både färsk och gråvattentankar på vardera tio liter samt en 2,8 kilos gasolflaska. Det minimala kylskåpet, Hymer använder ordet kylbox, ser ut att rymma sex ölflaskor och även det går att flytta ut. Bordet går att fästa i köksmodulen och ger därigenom en större arbetsbänk när enheten är utomhus.

Värmen sköts av en dieselvärmare från Webasto och batteriet är på 95 Ah

Med en uppfällbar "hylla", möjligen skulle man kunna kalla den sängbotten, i bak skapas ett utrymme för bagage och även stolarna går att fälla och ta ur beroende på behov.

Navigationsutrustningen är röstsyrd och har en 7" stor pekskärm. Crosscamp erbjuder fyra kartuppdateringar per år och systemet har Wifi.

Det finns ett säkerhetspaket som innehåller fotgängarvarning, filhållningsassistans, automatiskt helljus, trafikskyltsavläsning, adaptiv farthållare och head-up-display (HUD).

När, och om, modellen kommer att säljas i Sverige är inte känt just nu. Premiärvisningen i försäljningslokalerna är utsatt till den 6 april och eftersom Toyota blir en del av försäljningsnätverket kommer den även där att finnas hos utvalda handlare.

På Crosscamps hemsida (tyska) hittar du mer information.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.