Nästa artikel
Privat övningskörning ska utvärderas av VTI
NYHETER

Privat övningskörning ska utvärderas av VTI

Publicerad 21 augusti 2017 (uppdaterad 21 augusti 2017)
2012 infördes en begränsning för hur många personer en privatperson får vara övningsledare för, en regel som tillkom för att stävja olaglig trafikskoleverksamhet. VTI har nu fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.

Handledare för privat övningskörning får som högst ha tillstånd för femton övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 men i nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.

Övningskörning för körkort tillsammans med en godkänd handledare, det som kallas privat övningskörning, regleras i körkortslagen och körkortsförordningen. Det primära syftet är att stävja olaglig trafikskoleverksamhet. 

– Infrastrukturministern har uttalat att Transportstyrelsen ska utvärdera vad bestämmelserna har fått för effekt. Det krävs därför mer kunskap om omfattningen av problemet med olagliga trafikskolor och en kartläggning behöver göras innan ytterligare åtgärder presenteras, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Trafikskolebranschen menar att olaglig trafikskoleverksamhet blir allt vanligare och ökar i omfattning vilket har inneburit att de vill begränsa handledarskapet ytterligare. Transportstyrelsen kommer därför att göra en utredning för att bedöma om en begräsning kan leda till mer eller mindre olaglig verksamhet.

– Endast totalt 280 personer av de drygt 1 660 000 registrerade handledarna i vägtrafikregistret hade 20 elever eller fler registrerade då man införde begränsningen 2012, säger Sonja Forward. 

VTI har nu fått i uppdrag att utvärdera effekter av införandet av reglerna. De mera specifika frågeställningarna är:

  • Vilka effekter har begränsningen lett till? Har effekterna varit bestående eller föränderliga över tid?
  •  Har en begränsning av handledarskapet något faktiskt samband med olaglig trafikskoleverksamhet?
  •  Har regelverket haft positiv eller negativ inverkan, det vill säga har den olagliga verksamheten minskat eller ökat sedan reglerna infördes”?
  •  Finns det skäl att istället föreslå ett helt annat regelverk i syfte att stävja olaglig trafikskoleverksamhet?
  •  Finns förslag på alternativa åtgärder för att stävja olaglig verksamhet på förarutbildningsområdet?

Projektet ska avslutas sista mars 2018.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.