Bild
Nästa artikel

Så här tolkar du däckmärkningarna

REGLER

Vet du vad nummerserien 205/55 R 16 94 V XL betyder? Så här tolkar du däckbeskrivningen på rätt sätt.

I din bils registreringsbevis kanske anges att bilen ska ha däck av typen 205/55 R 16 94 V XL. Men i registreringsbeviset kan även anges ytterligare en däckdimension som får användas på bilen. Vilken av dessa två däckstyper ska man då välja? Valet blir lättare om du vet vad däckmärkningarna betyder.

De två första siffrorna på 205/55 R 16 94 V XL anger däckets bredd och profil. I det här fallet kan bilen ha däck som är 205 millimeter breda. Däcksprofilen innebär förhållandet mellan däckets höjd och bredd. I det här fallet är däckets höjd 55 procent av sektionsbredden.

I registreringsbeviset kan också anges att bilen kan ha 225/45 däck. Vilket av dessa två alternativ ska man välja? 225/45 -däcket är 20 millimeter bredare än det första däcket och profilen är betydligt lägre.

Det bredare däcket med lägre profil ger bättre styrkänsla än däcket med högre profil. Det innebär att däcket reagerar snabbare på styrningen och den här typen av däck passar för förare som vill ha kvickare styregenskaper.

− Nackdelen är att bredare däck är mer spårkänsliga och även däckljudet är högre. Vill man ha mer komfortabla köregenskaper så är det smalare alternativet ett bättre val. Smalare däck är även säkrare på våta vägar, eftersom de tar mer effektivt bort vatten mellan däcket och vägen, vilket gör att risken för vattenplaning minskar. Smalare däck har också lägre rullmotstånd, vilket minskar bränsleförbrukningen, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.


Bokstaven R efter numren som anger däckets bredd och profil anger däckets konstruktion, R betyder radialdäck som ger betydligt mer stabila och exakta köregenskaper än diagonaldäck som var vanliga förr i tiden. Nästan alla personbilsdäck som säljs i Sverige är radialdäck, så den här märkningen har inte så stor betydelse i dag.

Den fjärde positionen, 16, anger fälgens diameter i tum. Det är viktigt att följa biltillverkarens rekommendation vad gäller fälgstorlek. Exempelvis på mer sportiga bilar ska fälgarna vara 17-19 tum stora eftersom bromssystemet kräver det.

Det krävs extra noggrannhet om du väljer själv fälgar och däck. Stora fälgar kräver lågprofildäck och mindre fälgar däck med högre profil.

Den sista informationen anger däckets belastningsklass. I vårt exempel är belastningsklassen 94, vilket innebär att ett däck kan bära en last på 670 kilo. Om belastningsklassen skulle vara 91 så skulle ett däck kunna bära en last på högst 615 kilo. Det är viktigt att välja däck med rätt belastningsklass för bilen. Annars slits däcken fortare och de kan gå sönder lättare.

Den näst sista bokstaven V anger däckets hastighetsklass, den högsta tillåtna hastigheten som däcket tål. Vad har hastighetsklassen egentligen för betydelse eftersom den högsta tillåtna hastigheten är 120 km/h i Sverige?

Hastighetsklassen V betyder att den högsta tillåtna hastigheten för däcket är 240 km/h. I Sverige får man inte köra så fort, men enligt ett EU-direktiv ska däckens hastighetsklass motsvara bilens maxhastighet. På det sättet är däcken säkra exempelvis på tyska motorvägar som delvis har fri fart.

Den högre hastighetsklassen påverkar även däckets köregenskaper i lägre hastigheter. Styrningen är mer exakt än på däck med lägre hastighetsklass. Samtidigt kan däck i högre hastighetsklass ha sämre komfort eftersom de ofta ger stötigare och mer spårkänsliga köregenskaper.

Den sista sifferkombinationen XL finns inte på alla däck. Den betyder att bilen kan ha däck med högre belastningsklass. Exempelvis i vårt exempel är däckets belastningsklass 94. Om den skulle vara den normala 91 så skulle man inte behöva ange XL.

− Många däckmodeller har produkter både i den högre och i den lägre belastningsklassen. Däck i den högre belastningsklassen kan bära även tyngre laster utan problem, vilket innebär att man exempelvis på semesterresan då bilen är tungt lastad inte behöver vara orolig för däckskada, eller att däcken slits för fort. Däck i högre belastningsklasser har en mer robust konstruktion, vilket minskar däckets värmeutveckling och däcket är mer slitstarkt. XL-däck blir allt vanligare när bilarna blir tyngre, säger Allan Ostrovskis.

DOT-märkningen på däcksidan anger var däcket är tillverkat och hur gammalt däcket är. De två första märkningarna anger i vilken fabrik däcket är tillverkat och de fyra sista numren anger däckets tillverkningsvecka och år. Till exempel nummerserien 1314 betyder att däcket tillverkades vecka 13 år 2014.

Enligt vissa rekommendationer bör man inte använda däcken mer en sex år. Om du kör lite och däcken verkar vara i bra skick så bör däcken bytas till nya efter högst tio år. Under åren blir däckens gummiblandning hårdare och greppet allt sämre, även om de annars ser bra ut.

Det här visar däckmärkningen:

205: däckets sektionsbredd i millimeter
55: däckets profil. Däckets höjd är 55 procent av sektionsbredden.
R: däckets konstruktion, i det här fallet radialdäck
16: Fälgens storlek, diameter i tum
94: belastningsklass
V: hastighetsklass
XL: Extra load, förhöjd belastningsklass

Sedan drygt ett år ska nya däck ha EU:s däckmärkning, vilket ska göra det lättare att jämföra däck. Många däckköpare har fortfarande dålig koll på vad däckmärkningen visar. Det är värt att läsa däckmärkningen noga eftersom den gör det lättare att jämföra hur säkra och ekonomiska däcken är och informerar om däckets våtgrepp, externt däckljud och bränsleeffektivitet.

I svenska sommarförhållanden är våtgreppet en viktig egenskap och därför bör man kolla att däcket har bra våtgreppsklassificering. Klass A innebär att däcket har bästa möjliga våtgrepp och klass F att våtgreppet är sämsta möjliga.

− Man ska komma ihåg att märkningen berättar ingenting om risken för vattenplaning eller allmänt om köregenskaperna på vått underlag. Märkningen anger endast bromssträckan på vått underlag, påminner Allan Ostrovskis.

Däckets bränsleeffektivitet i EU-märkningen baseras på däckets rullmotstånd. Ju högre klassificering desto lägre blir bränsleförbrukningen.

− Däck av hög kvalitet kan minska bränslekostnaderna avsevärt. Skillnaden på en klass i bränsleeffektivitet innebär cirka 0,1 liters skillnad i bränsleförbrukningen per tio mil, säger Ostrovskis.

Däck i bästa bränsleeffektivitetsklass kan under sin livslängd spara cirka 90 liter bränsle, jämfört med däck i den sämsta bränsleeffektivitetsklassen.

Däckets externa ljudklassificering anger däckljudet utanför bilen. Däckljudet anges i decibel i tre klasser. Ju fler svarta ljudvågor däckmärkningen har, desto högre externt däckljud har däcket.

Källa: Nokian Tyres

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.