Bild
Nästa artikel

Så viktigt har nätet blivit

NYHETER

Under 60 sekunder händer det ofattbart mycket på Internet. Analysbolaget Visual Capitalist har på ett förenklat sätt beskrivit händelseförloppet under en minut. Resultatet är hisnande.

I ett pressmeddelande går bredbandsleverantören Mediateknik ut med spännande information om vad som händer under en minut på Internet. Kapacitetsbehovet ökar hela tiden i takt med att vår vår digitala närvaro ökar. Men vad gör man egentligen "därute"? Går det ens att begripa den mängd data som åker "fram och tillbaka"? Svaret på den frågan är förmodligen nej och som synes på bilden är det en hisnande aktivitet. 

Under 60 sekunder händer exempelvis följande:

  • En miljon människor loggar in på Facebook
  • 4,5 miljoner Youtubeklipp ses
  • 3,8 miljoner Googelsökningar utförs
  • 18,1 miljoner textmeddelanden sänds
  • Det säljs för en miljon USD
  • Netflix hinner visa 700 000 timmar film
  • YouTube hinner visa 4,5 miljoner filmer
  • Knappt 400 000 appar laddas ned
  • 2,1 miljoner Snap Chats skapas
  • Knappt 90 000 tweets skickas på Twitter

Denna ofattbara aktivitet ökar hela tiden och nu när Internet of Things (sakernas Internet) står för dörren kommer trycket att öka än mer. Miljarder små prylar skall sända och ta emot data, inte minst för alla med husbilar och husvagnar. I stort sett skall "allt" bli uppkopplat. Ett scenario som är väldigt fascinerande men också lite skrämmande. Behovet av bredbandets kvalitet blir fundamentalt  i framtiden och ett stort ansvar ligger, som tidigare sagt, hos operatörerna.

Mediateknik vill med detta i beaktande lyfta upp att priset inte skall vara den enda parametern man har inför val av operatör. Kvalitet, tillgänglighet och service måste få prioritet när beroendet av funktionaliteten är så stort. Sällan är billigast också  bäst, utan man brukar få det man betalar för. I än högre utsträckning gäller detta företag och organisationer vars verksamheter är helt beroende av driftsäkerhet och skydd. Här måste en stor ansvarsdel ingå i operatörens åtagande. Långa telefonköer, bristande support eller otrevligt uppträdande har inte framtiden för sig.


Tyvärr är telekombranschens Nöjd Kund Index skrämmande lågt i förhållande till betydelsen av de tjänster som levereras menar Mediateknik som även menar att branchens jättar ofta har en nonchalant inställning gentemot sina kunder vilket visar sig i undersökning efter undersökning. Som mindre operatör från en liten ort menar Mediateknik att de inte kan unna sig den "lyxen".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.