Bild
Nästa artikel
Ska bonus-malus-systemet bromsa husbilarna?

Ska bonus-malus-systemet bromsa husbilarna?

NYHETER

Elmia går i ett pressmeddelande ut med synen på den nya skatten för husbilar. Vi återger hela pressmeddelandet som till stor del refererar HRF:s syn där kanslichefen Lars Erik Paulsson uttalar sig om att han tror att skatten bara kommer att ha en marginell inverkan på intresset.

Den första juli träder bonus malus-systemet i kraft, de nya reglerna med bonus till bilar med låga koldioxidutsläpp och förhöjd fordonsskatt de första tre åren för nya personbilar klass I och II. Husbilarna räknas hit och det har upprört många i branschen – men det kanske inte kommer betyda så mycket ändå, menar Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF.

Det som garanterat kommer påverkas är årets statistik för nyregistreringar, som sedvanligt presenteras första dagen på Elmia Husvagn Husbil.

– Vi kommer få se en explosion nu i maj och juni när alla lagerbilar hos importörer och handlare registreras. De kommer att ställas på sista dagen i juni, och sedan ställs de av igen. Det tråkiga är ju att garantin riskerar att rulla bort, eftersom den börjar gälla samma dag som man ställer på, säger Lars Erik Paulsson, kanslichef på HRF.

HRF har varit aktiva mot förslaget om ett bonus malus-system sedan det lades fram, både i debatter och media, samt i ett öppet brev till regeringen.

– För det första tycker vi ju inte att det är rätt. Man har undantagit motorcyklarna och räknat dem som fritidsfordon för i huvudsak rekreation med begränsad körsträcka per år. Men även husbilar är ju fritidsfordon på samma sätt och med begränsad årlig körsträcka och borde därför också undantas, säger Lars Erik Paulsson.

– Sedan får man ju också säga att regeringen hade väldigt otur när de räknade, tillägger han.


Många avställningar per år

Enligt HRF blir effekten inte så stor för husbilarna, enligt deras egna beräkningar. Sett till en livslängd på i genomsnitt 18 år för en husbil och att den förhöjda fordonsskatten bara betalas de tre första åren blir skillnaden marginell, menar HRF. I snitt handlar det om 1 300 kronor om året under husbilens livslängd, räknat på en husbil för 800 000 – 900 000 kronor med en 150 hk motor och ett beräknat koldioxidutsläpp på 203 g/km.

– Däremot blir det sannolikt mycket merarbete för Transportstyrelsen och försäkringsbolagen, eftersom många kommer ställa av och på sina husbilar flera gånger om året, säger Lars Erik Paulsson.

Uteblivna momsintäkter

En annan effekt som kommer märkas av är uteblivna momsintäkter, menar HRF.

– Ponera att köparna av hälften av de cirka 6 000 nya husbilar som säljs per år i stället väljer att ta in en nästan ny husbil från Tyskland, som inte omfattas av bonus malus-systemet. Då blir det 480 miljoner i uteblivna momsintäkter, närmare en halv miljard, bara under det första året. På de resterande 3 000 husbilarna, de som säljs här, kommer man ha sammanlagt knappt 24 miljoner i ”extra” skatteintäkter under samma år, säger Lars Erik Paulsson.

Att införseln på sikt skulle påverka och bromsa försäljningen av husbilar i Sverige tror HRF inte på.

– Det beror på hur väl HRF:s medlemmar lyckas presentera för kunderna att det ju inte är så mycket pengar det handlar om. Och så länge man har möjlighet att ställa av och på husbilen flera gånger per år så behöver det inte betyda så mycket, avslutar Lars Erik Paulsson.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
kjellinge
2018-05-22 10:44

Hur kan Lars-Erik Paulsson att effekten inte blir så stor. Att slå ut skatten på 18 år gynnar ju inte första köparen, det är ju han som betalar och står för kalaset! För om inte det blir någon första köpare så blir det ju ingen skatteintäkt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.