Bild
Nästa artikel
Skruvade mätare blir allt vanligare

Skruvade mätare blir allt vanligare

NYHETER

Det är lönsamt att ändra mätarställningar och fenomenet blir allt vanligare, det senaste året har manipulerade fördubblats enligt en undersökning.

Många trodde det skulle bli svårare att manipulera mätarställningar när Transportstyrelsen via bilbesiktningen stramade åt regelverket men det blev inte som tänkt. Bedrägerierna har tidigare gett de mer svårkontrollerade parallellimporterade bilarna dåligt rykte men manipulationerna är vanliga även bland "helsvenska" bilar. Annonsplatsen Wayke och fordonshistoriktjänsten Carfax konstaterar efter en granskning att fenomenet förekom dubbelt så ofta i juni 2021 jämfört med samma månad året innan. Tyvärr är det inte svårt att manipulera elektroniska vägmätare, mätarjusterare finns att köpa online för några tusenlappar.

– Jag tycker att Transportstyrelsen borde göra den här kollen. Är det någon som borde göra det jobbet så är det väl de, säger en oroad Martin Fransson som är VD på Wayke i en intervju med TT.

Transportstyrelsen har reagerat och skriver i ett mail till TT att de ska utreda hur fusket ska stoppas och ha förslag klara nästa sommar.

Wayke och Carfax undersökte totalt 290 000 bilar. Av dem hade 1 500, omkring 0,5 procent, felaktiga mätarställningar. Det är dock viktigt att vara medveten om fuskets omfattning och att det finns stora belopp att tjäna för de som fuskar. Vår förlagskollega Vi Bilägare gjorde förra året en undersökning som visade också att en bilhandlare kan ta över 18 000 kronor mer betalt för exempelvis en Volvo V40 från 2012 om vägmätaren står på 10 000 mil i stället för 16 000. Situationen lär inte vara väsentligt annorlunda för husbilar som dessutom är högt värderade fordon. Tittar man på den officiella statistiken som baserar sig på bilbesiktningens avläsning av mätarställningar rullar en husbil i genomsnitt knappt 700 mil per år men förra året sjönk det kraftigt för att nu ligga strax under 400 mil per år.


Det går dock att gardera sig om man gör lite bakgrundskontroller på egen hand. Eftersom mätarställningen registreras varje gång en bil besiktigas gör det att onormala avvikelser mellan åren kan upptäckas. Tjänster som hemsidan Car.info ger tillgång till all tillgänglig historik om en bil, vilket gör det lätt att få en överblick. De flesta fabrikat har dessutom elektroniska serviceböcker där det går att följa miltalen.

Det finns dessutom knep för att upptäcka åtminstone grövre avvikelser. Titta på detaljer som är svårare att dölja som exempelvis slitagenivån på ratten och reglage som ofta används. Kolla även med tidigare ägare, det är få som tar illa upp för ett samtal om en bil de tidigare ägt. Gör de det kanske det finns extra anledning att bli misstänksam.

Lär du dig däcksmärkningarna så talar även datummärkningen på däcken om mätarställningen är relevant. Visst slits däck olika mycket beroende på om ägaren har kört med rätt lufttryck eller inte men ger du däcken 6 000 mil ska det knappast sitta nya däck på en bil som gått 2 000 mil. Däcken ska förstås inte heller vara nyare än fordonet om de inte är bytta.
 

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.