Det lär nog vara få som inte känner igen en klassisk SMV och detta oavsett om den tillfrågade har en husvagn eller inte. Den klassiska formen som gav upphov till smeknamnet "ägget" fick sina utåtbuktande sidor 1952 och SMV behöll denna lösning fram till 1978. Dessutom kallades den inte husvagn från början, den marknadsfördes som bostadsvagn.
Storhetstiden var på 1960 och 70-talet även om historian börjar på 1940-talet med att grundaren Helmer Berglund byggde en prototyp 1947 med Disneys klassiska Kalle Ankahusvagn som förebild och året efter började en blygsam produktion. Det sägs att husvagnen var en kompromiss mellan Helmer Berglunds reslust och hans hustrus önskan om en sommarstuga. Kanske var det så, det hela utvecklade sig i varje fall på ett lyckosamt sätt och Örebrobaserade Sörby Mekaniska Verkstads husvagn kom att bli sinnebilden för gemene mans uppfattning om hur en husvagn ser ut.
De första husvagnarna från SMV hade en karosslängd på tre meter och vägde 490 kilo vilket man fick punga ut med fyra tusenlappar för att bli ägare av. Som prisjämförelse kan nämnas en annan klassiker, Volvo PV, vars två första produktionsbilar levererades den 8 februari 1947 till Borås och Alingsås och var prissatta till 4 800 kronor vilket var i paritet med en vanlig årslön.
Husvagnarna blev efterhand större och lyxigare och 1985 lanserades den 5,7 meter långa modellen Trofé som hade en mer konventionell design och därutöver visades husbilen Campero upp.
Den senaste nybyggda SMV:n byggdes 2010 och efter det koncentrerades verksamheten på skräddarsydda inredningar, service och reparationer av släp, husvagnar och husbilar.
Nu är det alltså dags för jubileumet och det firas av SMV-entusiaster på Gustavsviks camping i Örebro den 17-19/8 2018. Klubben hälsar alla med gamla och nya SMV husvagnar välkomna och det kan nog bli en intressant besöksmål även för de som inte kan delta i träffen. Informationen om träffen uppdateras successivt på deras hemsida smv klassiker.
1922 grundade Gustav och Helmer Berglund, Berglunds Mekaniska Verkstad,
1936 bytte de namn till Sörby Mekaniska Verkstad.
Det var dock inte husvagnar man producerade vid den här tiden, utan tillverkningen inriktades på allt från staket till bagerimaskiner.
Helmer Berglund hade också planer på att starta serietillverkning av bilar. Ett par prototyper konstruerades, men dåtidens kraftiga lågkonjunktur satte tyvärr stopp för planerna. 1940-1950 talet Det var inte alls tänkt att företaget skulle komma att starta tillverkning av husvagnar i slutet av 40-talet. Det började med att Helmer och hans fru var oense om hur
en semester skulle fördrivas. En husvagn blev en kompromiss mellan fruns drömmar om sommarstuga och Helmers reslusta.
1948 tillverkades den första serietillverkade SMV husvagnen . Byggnaden som inhyste verkstaden låg på Borgallén i Sörby, Örebro.
I början av 50-talet är serieproduktionen i full gång. Husvagnsmarknaden växte mycket kraftigt under de första åren.
1955 kom SMV modell 6, med sin karakteristiska ägg-form.
1956 tar Mats Berlund över företaget och ombildar det till Aktiebolag, som får namnet Verkstads AB Essemve.
1958 SMV 8 kommer som ny modell 1960 talet 1960 SMV 10, en på den tiden en modern vagn som ersatte mod 8. Den karakte-ristiska ”lådan” försvann och nu kom karossen med cellplastisolering och det brutna taket.
1963 levereras den sista degkavlingsma-skinen, byggd av kvarvarande reservdelar!,
1964 SMV 10 levereras med påskjutsbroms.
1965 presenteras SMV 12. som tillverkas i olika varianter fram till och med1968.
1969 Ny modell, i princip en spegelvänd 12:a. Inte helt oväntat fick den namnet SMV 14.
SMV14 tillverkade i modellerna L, som har fotogenvärme och enkelglas. Modell LS, som har kylskåp och dubbelglas. Samt flaggskeppet LSR, som dessutom är försedd med vattenburen radiatorvärme. Modellen tillverkas till och med 1970.
1970 talet
1971 kommer de nya modellerna 24 och 25, som med åren fick lite förbättringar som större bromsar, större fönster blir SMV´s huvudprodukt.
1973 tar trion Hägerås/Johansson/Tormod tar över företaget och 1973 kommer nästa SMV, denna gång heter den SMV 34. En nyhet på samtliga SMV modeller från årsmodell 1973 är den nya "Elektron"-bromsen. En lastkännande elektrisk broms tillverkad av Linde. Vagnarna förses även med moderna radialdäck.
1976 SMV 420 och 520 presenteras. Modellerna får namn efter karosslängd.
1977 SMV 420 ersätts av SMV 440
1978 SMV firar 30 år som huvagnstillverkare
1979 SMV 590 Boggie presenteras, vagnarna får större "Bofors" fönster, och en del plåt byts ut mot på den tiden modern kulhamrad ytterplåt.
1980 talet
1980 SMV 380 presenteras som "Den lilla fullvuxna"med utrustning som de större vagnarna på en liten kompakt yta.SMV 590 får ett lättare Aluminiumchassi.
1981 SMV 460 och 525 presenteras
1982 Ny planlösning aven på SMV 590
1983 SMV 550 GL, med boggieaxel
1984 Nya SMV bildas med Olle Björklund som VD, företaget ägs gemensamt av 14st åf, nytt modellprogram med Trofé och Campero husbil som största satsning. 440 och 550 är kvar av de klassiska varianterna.
1986 Raimo Tunsved tar över verksamheten.
1990 talet
SMV återgår till att bygga de tradionella varianterna 450, 500 och 550 i små hantverksmässigt utförda upplagor. Men även specialbyggen som gatukök mm tillverkas.
1992 SMV flyttar in nuvarande lokaler.
2006 Nya specialmodeller som bastuvagnen och handikappsanpassade vagnar tillverkas.
2008 SMV firar 60 år som husvagnstillverkare med att bygga en jubileumsvagn, med klassiskt SMV utseende och fylld med den senaste tekniken.
2010 talet
2010 Den senaste nybyggda SMV:n byggs. Verksamheten koncentreras nu på skräddarsydda inredningar för olika karosser såsom småbussar och servicebilar,service och reparationer av släp, husvagnar och husbilar.
2016 Raimo Tunsved avlider och företaget säljs till Henrik Karlsson.
2017 Henrik startar en ombyggnation för att få mer rationell hantering av verksamheten.
Källa: SMV Husvagnar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.