Bild
Nästa artikel

Snårigt med vinterdäck till husbil

NYHETER

Ungefär var tredje husbil har en totalvikt på mer än 3,5 ton men få tänker på att dessa även omfattas av andra regler för vinterdäck. Har du koll?

På tung husbil, över 3,5 ton, gäller andra regler när det gäller vinterdäck än för husbilar under denna viktgräns då tunga husbilar omfattas av regelverket för tunga fordon. Det som är viktigt att komma ihåg är att en och samma husbil omfattas av olika däckregler om den omregistreras till en totalvikt på över 3,5 ton för att öka lastvikten.

För en husbil på maximalt 3 500 kilo gäller de regler som finns för personbilar, alltså vinterdäck på samtliga hjul.

Från 1 april 2019 gäller nya regler och då blev det lag på vinterhjul även för tunga fordon på samtliga axlar så att regelverken närmat sig varandra. Fram till dess gällde lagkravet för en tung husbil att det enbart var tvunget ha vinterhjul på drivhjulen men om den, som husbilar oftast är, framhjulsdriven ska det finnas vinterdäck även i bak. Oavsett regeln så har det av säkerhetsskäl ändå alltid varit klokt att ha vinterdäck på alla platser även om husbilen är bakhjulsdriven.

Det skiljer dock fortfarande på kravet för mönsterdjup som på tunga husbilar ska vara minst fem millimeter samt på bärighetskraven.

Lufttrycket
Ett annat däckrelaterat problem är lufttrycket. Det är mycket vanligt med för lågt lufttryck, inte minst därför att husbilsfabrikanterna oftast anger det lufttryck som däckfabrikanten anger som lägsta lämpliga. Orsaken till detta är att många upplever komforten som bättre och husbilstillverkaren vill att de som färdas i fordonet upplever färden bekväm. Särskilt bra för däcken är det dock inte även om det kan finnas körförhållanden där ett lågt lufttryck är att föredra men som generell regel slarvar de flesta med detta.


–  Vi uppskattar att ungefär 70 procent av såväl campingvagnar som bilar har fel lufttryck. Det kan vara svårt att veta vilket lufttryck som lämpar sig för fordonet. Därför är det både smart och ekonomiskt att fråga en däckexpert, sade Thomas Widén som är däckexpert på Däckteam till oss i en artikel vi skrev för ett par år sedan.

För husvagnar och husbilar är detta extra viktigt eftersom den höga belastningen ger större tryck på däcken vilket i sin tur kräver ett högre lufttryck. Därför är det klokt att kontrollera och höja lufttrycket efter att man lastat i det man önskar. Ett alltför lågt lufttryck gör att fordonet blir understyrt och svårare att kontrollera vid en undanmanöver. Väggreppet försämras, bromssträckan blir längre och fordonet får lättare vattenplaning och punktering. Dessutom orsakar det högre bränsleförbrukning eftersom det rullar trögare.

Kollar du lufttycket med varma däck måste du dessutom tänka på att däcktrycket skall vara cirka tio procent högre än det rekommenderade värdet bara av det skälet. Men viktigt är även att husbilarna generellt väger mer än de grundutrustade som typas eftersom det finns markiser, extrautrustning och last när de väl körs i trafiken vilket höjer vikten markant.

Även valet av vinterdäck framhålls som viktigt av däckfabrikanterna men är ett omdebatterat ämne.

– Viktigt är att välja vinterdäck för nordiska förhållanden. De har en gummiblandning och konstruktion som är utvecklade för varierande nordiska vinterväglag. De så kallade centraleuropeiska dubbfria vinterdäcken ger bra våtgrepp, men greppet på snö och is är dåligt, säger Emil Sundholm som är Product Manager på Nokian Tyres.

Janne Boudrie från Däckteam trycker på det han tycker är ett stort misstag i lagstiftningen, de så kallade M+S-däcken som är godkända som vinterdäck. Dumt tycker han med ett däck vars beteckning ursprungligen betyder Mudd and Sand och inget annat som är en vanlig missuppfattning. Att använda sådana däck som året-runt-däck är långt ifrån optimalt då det skapar väsentligt sämre egenskaper vid sommarkörning som längre bromssträcka, sladdrisk och sämre våtegenskaper.

Han menar att man istället bör välja ett bra sommardäck och ett vinterdäck vars egenskaper passar din typ av körning och påpekar det viktiga i att skilja på nordiska och europeiska vinterdäck. Skall du vara i de nordliga delarna av Sverige är dubbdäck givna medan ett bra snöflingemärkt eller alptoppsmärkt däck fungerar i de sydligare delarna. Ett sommardäck har en helt annan gummiblandning och blir alltför hårt i vinterkylan och så kan det även vara med ett europeiskt vinterdäck.

Kommentarer

#1
Andy
2018-10-27 10:26

Här borde Sverige ta efter Norge.
Norge har insett att det finns stora skillnader mellan tung husbil upp till 7.5t och bussar samt lastbilar på 10-15t och uppåt, dessa "yrkesfordon" har helt andra tekniska förutsättningar med pneumatiska bromssystem och motorer på 10-12liter samt helt andra däck än våra tunga husbilar har.

Här i Norge gäller samma regler för tung husbil upp till 7.5t som för vanlig personbil/lätt lastbil, dvs vinterdäck på alla hjulen när det krävs och minsta mönsterdjup på 3mm för vinterdäck.
Kravet på 5mm mönsterdjup på tung husbil i Sverige är rent oekonomiskt för konsumenten och miljömässigt förkastligt för resten av världen. Ett nytt vinterdäck till en tung husbil har mellan 8 och 10mm mönsterdjup och ett nytt däck till en lastbil/buss har närmare det dubbla, du kan alltså i bästa fall nyttja 50% av däckets mönsterdjup på vintern i Sverige om 5mm ska vara gränsen.

Dags att tänka om hemma i Svedala alltså! För vi vill ju inte vara miljöbovar, eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.