Nästa artikel
Sol och geoenergi ska ge isfria vägar
NYHETER

Sol och geoenergi ska ge isfria vägar

Publicerad 23 april 2018 (uppdaterad 23 april 2018)
När nu snösmältningen pågår för fullt skriver Trafikverket om sin nya metod för att hålla vägarna is- och halkfria. Metoden testas på en kortare sträcka och använder sig av lagrad sol- och geoenergi. Om fem år ska den kunna vara i skarp drift.

Trafikverket skriver på sin hemsida om ett experiment med lagrad solenergi som i framtiden kan komma att bidra till att utsatta vägpartier blir mer framkomliga och säkrare. Testbanan finns i Östersund och där prövar man hur metoden fungerar för att hålla backar, krön och andra svåråtkomliga delar av vägnätet halkfria året om. 

Testbanan består lite förenklat av en väg som är något mer än 100 meter lång. Sommartid kyls delar av ytan och värmen lagras i bergborrhål som finns i närheten. Vintertid tas värme ur berget för att värma upp ytan. Testbanan är uppbyggd i två delytor som består av olika material.

– Metoden är tänkt att i framtiden användas på platser som är särskilt utsatta för halka, eller svåra att komma åt med snöröjning. Syftet är att öka framkomligheten och, minska olycksrisken med hänsyn till miljön, säger Jan Sundberg, utredare och projektledare.

Redan idag värms kortare vägsnitt i landet upp under vintern för att öka framkomligheten och minska olycksrisken. Göteborgsbacken på riksväg 40 vid Jönköping är ett sådant exempel nära staden. Men för att den typen av halkbekämpning ska fungera även med förnybar energi och på landsbygden kommer det att krävas en annan typ av styrsystem.

– Det är där som det här projektet kommer in i bilden. Syftet är att hitta den bästa tekniska lösningen som kan användas skarpt i framtiden. Målet är att värma Sveriges första väg med sol- och geoenergi inom fem år, säger Olof Stenlund, projektansvarig Trafikverket och fortsätter Anledningen att vi valde Östersund som geografisk plats för testbanan är klimatet i Jämtland. Det behövs säkra vintrar för att kunna genomföra det här testet. Banan ska testas under två år, därefter ska projektet utvärderas. 

Testbanan i Östersund går under NordFoU-flagg och är ett samarbete mellan Trafikverket, norska Statens Vegvesen, Chalmers och Jämtlands gymnasieförbund.

– Detta är resultatet av ett gott samarbete genom NordFoU och det är roligt att se att testbanan nu är i drift. Vi hoppas och tror att banan ska föra oss vidare och bidra till en mer hållbar väg- och trafiksektor, säger Tom Nørbech, på Statens Vegvesen

Testbanan kommer även att nyttjas av eleverna som går fordonsprogrammet på Jämtlands gymnasieförbund. Chalmers kommer att medverka med analyser och utvärderingar.

– Det har varit ett fantastiskt, intressant och lärorikt projekt att vara delaktig i. Vi fick omsätta teori i praktik, vilket gett oss mycket nöjda elever, kompetensutveckling för personal, nätverkande och erfarenheter att dra nytta av i vår framtida utbildning av maskinförare. Det har varit en förmån att få sitta på första parkett när ny teknik vuxit fram, säger Ingemar Salomonsson, Tf. rektor vid bygg- och anläggningsprogrammet vid Jämtlands gymnasium.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.