Underleverantören Webasto vill sänka koldioxidutsläppen med solcellstak. Företaget har nu fått en teknisk lösning för detta godkänd av EU som ekologisk innovation.
Webasto tillverkar bland annat soltak och cabrioletlösningar till bilindustrin men även värmesystem och kylskåp till husbilar. Enligt tidningen Ny teknik har Webasto fått en lösning för integrerade solceller i sina glastak klassad som en ekologisk innovation av EU-kommissionen. Detta innebär att vidare utveckling och produktion av solcellstaken nu skulle få uppbackning från EU.
Enligt Webasto själva ska ett soltak med ett cellpaket som täcker en halv kvadratmeter sänka koldioxidutsläppet hos en bensinbil med 2,3 g/km i snitt. För en dieselbil är siffran 1,6 g/km. Solcellerna laddar upp ett batteri som kan avlasta elproduktionen från bilens generator, vilket i sin tur leder till en lägre belastning av bilmotorn och lägre bränsleförbrukning.
När senaste Toyota Prius lanserades 2009 gick den att beställa med ett mindre solcellstak som försåg kupéfläkten med strömförsörjning. Fläkten kunde då hålla temperaturen nere i kupén även när bilen stängdes av och parkerades.
Enligt Webasto själva ska ett soltak med ett cellpaket som täcker en halv kvadratmeter sänka koldioxidutsläppet hos en bensinbil med 2,3 g/km i snitt. För en dieselbil är siffran 1,6 g/km. Solcellerna laddar upp ett batteri som kan avlasta elproduktionen från bilens generator, vilket i sin tur leder till en lägre belastning av bilmotorn och lägre bränsleförbrukning.
När senaste Toyota Prius lanserades 2009 gick den att beställa med ett mindre solcellstak som försåg kupéfläkten med strömförsörjning. Fläkten kunde då hålla temperaturen nere i kupén även när bilen stängdes av och parkerades.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.