Nästa artikel
Spårig betongväg inte normalt
NYHETER

Spårig betongväg inte normalt

Publicerad 22 maj 2014 (uppdaterad 30 september 2019)
Betongsträckan på E20 utanför Eskilstuna har slitits snabbare än beräknat. Bristande kunskaper i upphandlingen kan ligga bakom.
Sträckan har blivit spårig och i vintras sattes det upp skyltar som varnade för detta. Normalt sett ska betongväg slipas efter ungefär 20 år och den aktuella sträckan är bara 15. Detta kan jämföras med asfalt som normalt sett behöver läggas om var sjunde år.
Sveriges Radio Sörmland intervjuade Ellen Dolk, forskningsingenjör på Statens väg- och trafikforskningsinstitut (VTI), om saken. Hon menar att det troligtvis handlar om en dåligt planerad upphandling och att den typen av problem som uppstått på sträckan inte är normalt.
– Om det läcker in vatten i fogarna kan det bildas hålrum under betongen och det vanligaste problemet är att det då spricker, men det har det inte gjort i Eskilstuna, säger Ellen Dolk.
 
VTI har inte undersökt sträckan specifikt men Ellen Dolk säger att det troligtvis handlar om att det övre, mer slitagetåliga lagret, har gjorts för tunt.  Att betong blir ett vanligare vägmaterial tvivlar hon inte på.
– Jag tror att det kommer att komma fler betongvägar, till exempel i tunnlar är betong väldigt fördelaktigt, dels för det mindre frekventa underhållet och dels för brandrisken. Det gör att inför Förbifart Stockholm med de långa tunnlarna, där man vill ha betong, kommer man behöva öka betongkunskapen i Sverige. Så det behöver byggas några betongsträckor så att vi lär upp oss, säger Ellen Dolk.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida av Andreas Svensson

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.